Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo ik ben Klaas en kom uit het uiterste zuiden van ons land ben 66 jaar en sinds kort een echte hobby druiven liefhebber geworden(misschien wijn maken in de toekomst?),dit breng me bij een vraag

ik heb 2 druiven staan (weet helaas het soort niet meer)een is 4 jaar oud en altijd tot de stam terug gesnoeid vlak voor de winter tot vorig jaar toen heb ik 2 strengen laten gaan dit jaar hing hij bomvol en heb 2 trossen /uitloper laten staan,maar wat is nu ? volgens mij schimmel want heb alles kunnen weg snoeien ze werden zwart/groen en bleven klein(plusminus 75 trossen) nu is mijn voornemen om deze weer terug tot aan de stam te snoeien,is dit raadzaam?.

die andere is 2 jaar en er hangen hele mooie trossen eraan waar ik heel blij mee ben

alles staat op de zuiden waar de zon vrijwel de hele dag op schijnt.

dit was een heel verhaal,ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

gr.

Klaas