Jump to content

Featured Replies

Posted

beste lezers.

ben nieuw hier op het forum, en zit met een een vraag.

situatie.

gister via een handelssite 2 bolcatalpas opgehaald, deze stonden in de volle grond, als grote leek, metpas een tuin, laten leideen door de info van de man, maar fijn bomen uitgegraven en gister in de voor en achter tuin de bomen geplaats, gister avond en vanochtend water gegeven, nu is het zo dat de boom in de voortuin compleet droge bladeren heeft, in de achtertuin ook, maar iets minder.

nu is mijn vraag wat te doen, moet ik ze terug snoeien of, water blijven geven, graag advies.

alvast bedankt

En het is net september....die bomen zaten vol in het blad...hoe heb je dat verder gedaan?....en hoe lang stonden die daar? en die waren kennelijk niet voorbereid op verplanting?

Mijn 2 centen....beetje dom he..maar het geluk is misschien met de dommen?

Hallo,

Als deze bomen net uit de volle grond gehaald zijn acht ik de kans dat deze bomen het overleven niet heel groot. Advies is om de boom helemaal kaal te snoeien zodat de boom in ruststand komt. Niet teveel water meer geven en hopen dat de boom volgend jaar uitloopt.

Ik raad aan om als u in het vervolg bomen bestelt altijd eerst de reviews op de website te lezen. Deze geven vaak een eerlijk beeld van de kwaliteit.

Voor nu is het dus afwachten tot volgend voorjaar, en mochten de planten dan niet uitlopen, dan kunt u het best bij een gerenommeerde site bestellen, of nog beter: bij de kweker zelf uw bomen uitzoeken.

Groeten,

Coos

www.vanijmeren.nl

De timing is niet geweldig, zeker niet voor Catalpa's.

Voor nu flink water geven, zodat ze niet uitdrogen. Vooral als er nog veel blad aan zit. Toch zullen ze niet veel meer doen voor de winter. Het is vooral afwachten en geluk hebben. Terugsnoeien kan zeker helpen om minder energie kwijt te raken. Toch is ook daarvoor de timing niet helemaal ideaal, maar het gaat hier meer om de overlevingskans te verhogen, niet om schade te voorkomen.

Als we een milde winter krijgen, dan is er best een kansje dat de bomen in het (late) voorjaar weer uitlopen. Geef vanaf het begin dan weer wekelijks ruim water en vertrouw er niet direct op dat ze zich zonder hulp zullen redden.

Voor nu zal je eerst vooral een hele tijd tegen (minder mooie) kale bomen aan moeten kijken.

Overigens na het verlies van al het blad niet het hele najaar en winter door water blijven geven, want een te natte standplaats vergroot juist kans op problemen in de winter.