Posted November 9, 20213 yr Beste forumleden,Als nieuwe huiseigenaar heb ik al veel gehad aan dit forum. Ik vind tuinieren erg ontspannend, maar heb ik helaas nog te weinig kennis. Dit forum helpt mij daarom enorm. Bedankt daarvoor!Ik worstel echter met de catalpa in onze voortuin. Ik vermoed dat het een bolcatalpa is. Op internet lees ik in adviezen deze bolcatalpa te snoeien in het voorjaar, zodra het niet meer vriest.Diverse buren met dezelfde catalpa's hebben deze echter de afgelopen 2 weken (eind okt/begin nov) gesnoeid. Ik twijfel nu wat wijsheid is. Mijn concrete vragen, waarbij ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden:1) Is dit een bolcatalpa of een gewone catalpa2) Nu (oktober/november) snoeien of (lekker eigenwijs t.o.v. de buren) wachten tot het voorjaar (januari - maart)Hieronder 2 foto's. 1e foto is van vandaag, 2e foto is van enkele weken geleden: Catalpa nuCatalpa eerder Alvast hartelijk dank voor alle tips!
November 9, 20213 yr Ja, het is een bolcatalpa.Als je het leuk vindt om de hele winter tegen een geknotte stam aan te kijken, kun je nu snoeien. Het lijkt me leuker om naar een ongeknotte boom aan te kijken. Vinden de vogeltjes ook leuker. De bolcatalpa vindt het helemaal niet leuk om elk jaar geknot te worden. Sla gerust af en toe een jaar over.
November 10, 20213 yr Author Ja, het is een bolcatalpa.Als je het leuk vindt om de hele winter tegen een geknotte stam aan te kijken, kun je nu snoeien. Het lijkt me leuker om naar een ongeknotte boom aan te kijken. Vinden de vogeltjes ook leuker. De bolcatalpa vindt het helemaal niet leuk om elk jaar geknot te worden. Sla gerust af en toe een jaar over. Hartelijk dank voor je reactie, Peter! Inderdaad een mooier gezicht om hem voorlopig nog met takken te zien. Ik ga hem gewoon in het voorjaar snoeien, eens per 2 jaar.Bedankt voor het meedenken!Hartelijke groet,Glenn