Jump to content

Featured Replies

Posted

Bij een boompje in de beukenhaag wordt de stam helemaal zwart en komen er op de bladeren vlekken. Daarnaast zit er bovenin de boom een soort van luis/beestjes...

Is de boom nog te redden? Hij lijkt nog te leven maar ik wil net dat het overspringt naar de andere bomen.

Is er iemand die weet wat dit is en hoe te behandelen????

Dank alvast!

IMG_4610.jpg.e16523a07cd09e9b0667141fbca2a060.jpg

IMG_4612.jpg.e8ff4b9206cb011f71b92958f71ded2c.jpg

Het is een rotwoord, maar deze luis heet beukenkankerluis. De zwarte aanslag is roetdauw, een zwarte schimmel die leeft op de suikerhoudende afscheiding van de luizen

Vaak een teken dat de beuk het om een of andere reden niet naar zijn zin heeft.

• Author

Bedank! Dit is het inderdaad.....

En hoe kan ik dit bestrijden? Moet mijn boom eruit of kan ik de luis ergens mee weghalen en wordt mijn boompje dan ook weer normaal?

Luizen hebben een voorkeur voor planten die het om een of andere reden niet naar hun zin hebben. Meestal ligt dat aan de grond. Er is iets waardoor de plant het niet naar de zin heeft. Probeer te achterhalen wat dat zou kunnen zijn en verbeter dat.

Het bestrijden van de luizen is nooit de oplossing van het probleem op de langere duur.

• 1 month later...

Blijft het bij dit ene beukje? Of verspreid het zich?

Nu het kouder wordt zal je er waarschijnlijk minder of geen last meer van hebben.

Grote kans dat de beuk komend voorjaar weer mooi uitloopt.

Luizen in beuken... tja, dat hoort er misschien ook wel een beetje bij... In de meeste gevallen kan het weinig kwaad voor de plant. Het kan inderdaad wel een teken zijn dat er iets anders niet optimaal is voor de plant.