Posted December 5, 20213 yr Ik heb sinds een aantal maanden een yucca en nu gaan de bladeren dood! Alle tips zijn welkom. Hij staat op de juiste plek en geef 1x in de week 350ml water
December 5, 20213 yr Zo te zien staat de plant rechtstreeks in een waterdichte sierpot.Als je elke week 350 ml water geeft en de plant gebruikt er bijvoorbeeld 300 dan wordt op de duur de grond te nat en raakt de zuurstof onderin op, de wortels beginnen te rotten en de plant sterft bovengronds langzaam maar zeker af.Het gebruik van hydrokorrels of gebakken kleikorrels onderin is uitstel van executie.
December 5, 20213 yr Het gebruik van een lijmplaat om de rouwvarenmugjes te vangen is vaak al een indicatie dat de grond te nat is ( of dat je verse potgrond hebt gebruikt).
December 5, 20213 yr Author Wat moet ik nu doen of is de plant verloren? Er zitten onderin hygrokorrels en de rouwvliegjes zijn bijna over
December 5, 20213 yr Overpotten in een pot met gaten en die in een sierpot zetten. Zo kun je controleren of je niet te veel water geeft. Controleer de wortels van de 4 stammen. Als ze nog goed zijn, niets doen. Lijkt mij dat de wortels van de langste stam slecht zijn. Misschien zul je die weg moeten doen. Blijf je met 3 goede stammen over.
December 5, 20213 yr Ik heb sinds een aantal maanden een yucca en nu gaan de bladeren dood! Alle tips zijn welkom. Hij staat op de juiste plek en geef 1x in de week 350ml water Op de juiste plek staat deze in ieder geval niet! De juiste plek is nl in de volle zon! Ik zou deze locatie eerder beschrijven als muurzicht!Voor de rest sluit ik me bij Peterplant aan...ik vermoed dat je de plant aan het verzuipen bent!
December 5, 20213 yr Ik heb sinds een aantal maanden een yucca en nu gaan de bladeren dood! Alle tips zijn welkom. Hij staat op de juiste plek en geef 1x in de week 350ml water Op de juiste plek staat deze in ieder geval niet! De juiste plek is nl in de volle zon! Ik zou deze locatie eerder beschrijven als muurzicht!Een andere veel voorkomende oorzaak van het afsterven van Yucca stammen in een touffe is het oppakken aan de stam in plaats van de kweekpot...hierdoor ontstaat wortelbreuk...veel yucca planten zijn slecht of onvoldoende aangeworteld en het missen van enkele van de meestal weinige wortels is al fataal zekert met zon zware bladtoef bovenaan! Dit verkeerd oppakken gebeurt vaak al in de handelsfase door onwetendheid van de handelaar! Vaak merk je dat een of meerdere stammen los zitten of instabiel zijn koop die plant dus niet!Voor de rest sluit ik me bij Peterplant aan...ik vermoed dat je de plant aan het verzuipen bent!Watergeven doe je best als de kluit helemaal droog is en dan de kluit drenken en goed uit laten lekken en weer water geven als de kluit helemaal droog is! Iedere keer een beetje is plantje pesten en een plant uit droge gebieden heeft graag veel water tegelijk afgewisseld met droge periodes!Mijn conclusie is dat er nog 2 goede stammen over zijn ..de 2 korte stammen de anderen zijn dood!
December 6, 20213 yr Author Dus als ik het goed begrijp staat alles op het kaartje van de kweker verkeerd. 1x weeks water op een half lichte plaats. In een pot zetten met korrels er door heen gemengd. Dit alles melden ze ook in tuin centrum waar je planten koop. Maar goed jullie zeggen. Losse pot in de pot. 1x in de maand ofzo goed nat maken en meer in de zon zetten. (Zie je niet op foto maar staat normaal meer voor het raam)
December 6, 20213 yr De kaartjes die bij planten gestoken zijn vaak maar heel oppervlakkig. Dan zit je als kweker altijd ergens in de buurt van de waarheid.Water geven is nooit op papier te zetten. Precies als water drinken bij een mens.Lig je heel de dag te niksen in de schaduw bij een lage temperatuur dan heb je minder water nodig dan als je hard aan het werk bent in de volle zon bij een hoge temperatuur.Kennis op de vloer bij plantencentrums lijkt elk jaar minder te worden, dus daar wordt vaak, gelukkig niet altijd, net zo oppervlakkig gesproken als op de achterkant van het etiket.Water geven dus naar behoefte.
December 6, 20213 yr Author Oké maar als ik nu zo een zelfde nieuwe plant koop hoe moet ik dat aanpakken, er van uitgaande dat hij geleverd word in een kweekpotWel bedankt voor jullie tips alvast. Mvg jeroen
December 6, 20213 yr Maar goed jullie zeggen. Losse pot in de pot. 1x in de maand ofzo goed nat maken en meer in de zon zetten. (Zie je niet op foto maar staat normaal meer voor het raam)Â Nee niet een keer per maand!! dat staat nergens...water naar behoefte dus als de kluit droog is...wanneer dat is weet jij alleen..En de standplaats in de zon en als dat niet kan voor het raam!!En laat de nieuwe plant gewoon in de kweekpot staan...althans het eerste jaar...later kun je die naar behoefte verplanten in een iets grotere kweekpot....iets groter...niet veel groter!!