Posted December 15, 20213 yr ...nooit verwacht, toch gekregen.Hallo allemaal, ik ben Barbabientje (niet mijn echte naam ). Ik heb altijd in de stad gewoond vanwege mijn werk, maar het is altijd mijn droom geweest om "buiten" te gaan wonen, met een grote tuin. Dankzij veel en hard werken is me dat eindelijk gelukt: ik heb een vrijstaande woning bemachtigd in Drenthe, op 1065 m2 grond.Ik heb zo veel grote plannen voor mijn huis en tuin, maar ik loop er behoorlijk tegenaan dat ik geen flauw benul heb van tuinieren. Om jullie een idee te geven: ik heb een ieniemienie voortuintje op het zuiden dat de vorige eigenaar heeft volgegooid met worteldoek en grind. Ik heb een oprit van 60 m2 (serieus), die de vorige eigenaar óók heeft volgestort met grind. Naast het achterste deel van mijn huis lag ongeveer 60 m2 braak, met gras, onkruid, tegels, betonnen palen, etc. Dat heb ik al wel leeg laten halen en ik heb daar een siertuintje aan laten leggen (grind, bestrating, grond), waar ik zelf wat planten in heb gezet. Dat stuk staat vanaf het middaguur in de volle zon, dus het is nog even uitzoeken wat daar het beste gedijt. Waarschijnlijk gaat dat neerkomen op een soort prairieachtige tuin, maar misschien is de veengrond daar te rijk voor.De rest is het grootste deel van mijn tuin, een flink grasveld (met de nodige hobbels) met een bizar groot, volledig zwart gespoten (inclusief de ramen) tuinhuis. Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar hier bij volle maan offers bracht aan een heidense godheid. Op dit stuk wil ik deels een boomgaardje (de boompjes heb ik er vorige maand in gezet, dertien in totaal), deels een moestuintje, en deels een soort cottage-achtige tuin, maar dan minder vol. Het tuingebouw moet tegen de grond, als ik daar geen geesten en godheden mee tegen me in het harnas jaag. Op die plek zou ik uiteindelijk graag een gemetseld prieeltje willen, maar dat is voor de verre toekomst. Het grasveld wordt aan twee zijden (een korte en een lange) omzoomd door woekerende braam (heerlijk, maar lastig), en aan de langste zijde door een schutting die mijn erf scheidt van dat van de buren.Verder heb ik nog een verhoogd terras van ongeveer 30 m2 dat grenst aan mijn kantoorruimte, waarop ik een aantal fruitstruikjes (bosbes, kruisbes, een mysterieuze bes waarvan niemand me kan vertellen wat het is. Dat zullen we volgend jaar zien!) heb geplaatst in potten. Ook heb ik daar wat klimmers gepland (een roos en twee clematii).Ik droom er al jaren van om grotendeels zelfvoorzienend te zijn, vandaar ook de moestuin en het boomgaardje. En verder lijkt het me zo heerlijk om een eigen paradijsje te hebben! Maar goed, ik ben wel alleen en moet het alleen doen, dus het wordt een langetermijnproject De aarde is dus veengrond, heb ik begrepen, niet dat ik enig idee heb hoe me dat gaat helpen... Ik heb er in elk geval zin in!
December 19, 20213 yr Welkom, en vooral veel plezier met het uitvoeren van deze enorme uitdaging.Foto's van de vorderingen zijn altijd welkom, en leerzaam, voor iedereen!