Jump to content

Featured Replies

Posted

Goedenavond. Op dit moment heb ik tegen de achterkant van onze garage een klimroos de Buff Beauty. https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/plantenencyclopedie/rosa_buff_beauty_ouderwetse_roos

Hoewel deze roos prachtig groeit en bloeit wil ik overstappen op iets anders. Dit heeft met name te maken met de stevige doornen van de roos. Ik wil dus iets anders. Iets wat in de zomer snel groeit en lekker ruikt. Wilt u eens meedenken aan alternatieven?

Ik vraag me af of dat mogelijk is....in een en dezelfde plant. ;)

Er zijn wel geurende klimplanten zoals Clematis armandii en Trachelospermum maar die zijn dan weer niet helemaal goed winterhard en die zijn helemaal niet winterhard op kleigrond...zeker met wind erbij gaan die het niet redden..

Clematis montana cv fragrant spring en Mayleen goeien snel en hebben mooie lichtroze geurende bloemen...maar die bloeien maar een week of 2 op jaarbasis..en voor de rest is het een groene warboel..wel leuk voor vogels..

Snel groeien is snel veel groen maar ook altijd veel snoeiwerk en dat houdt nooit op..dat is vaak alleen een optie als je eindeloos veel ruimte hebt....

Snelle groeiers zijn Fallopia en Wisteria(die groeien wel een meter per week of soms nog meer)...maar je blijft maar snoeien..of Campsis...die bloeit in de zomer en voor wie van felle kleuren houdt zeer fraai maar die gaat heel veel hinderlijke wortelopslag geven en je komt nagenoeg niet meer van die plant af als je deze beu bent..

En komt bij dat in vergelijking met een roos de meesten maar zeer kort bloeien...

De roos die je noemt is overigens een heesterroos en GEEN KLIMMER...maar zal zich zoals vele cultivars wel goed laten leiden..

Wat betreft langbloeiend zijn rozen overtroffen...maar de stekels dat moet je er helaas bij nemen..(ik vloek ook weleens als ik weer een confrontatie had met een van onze tientallen rozen)

Als de ruimte beperkt is zou je een heester kunnen leiden(opbinden) langs de muur...of ervoor planten..dan is er een veel grotere keuze..

Moet de plant tegen een muur geleid worden..bv tegen draad of een trellis?....en hoeveel ruimte heeft deze?

Wat zijn de omstandigheden?

Hoeveel zon, wat voor grond, hoeveel ruimte?

Is geur en bloei het voornaamste? Of moet het eigenlijk ook een groenblijvende klimplant zijn?

Wil je eigenlijk weer een roos?

Dan is ons overzicht met langbloeiende en geurende klimrozen misschien nog interessant? Zephrine Drouhin en Ghislaine de Feligonde zijn (nagenoeg) doornloos.