Posted February 3, 20223 yr Hoi hoi, ik heb jullie advies nodig voordat ik mogelijk gescamd word via marktplaats. Ik zoek al een tijdje naar een stekje van de monstera borsigiana variegata maar deze worden maar weinig onder deze naam verkocht via marktplaats. Wel staan er veel monstera variegata op maar zonder de variant erbij vernoemt. Zo kwam ik bij de advertentie waar mijn vraag over gaat. Ik heb gevraagd of hij wist welke variant het was, borsigiana of deliciosa en kreeg het antwoord dat het de variegata was. Nou heb ik geleerd dat er vooral 3 bekende variegata soorten zijn: deliciosa, borsigiana en thai constillation. En variegata zegt niks over het soort plant, enkel over de kleur/vlekken op de bladeren. Weet de verkoper niks van zijn eigen plant, is het een scam of heb ik de verkeerde informatie?
February 4, 20223 yr Variegata staat voor bont wat dus niets zegt over de soort..De Monstera Thai constillation lijkt mij een deliciosa cultivar met een creme kleurig vlekkenpatroon..de grote soort dus die vanuit zaad of weefselkweek vermeerdert wordt!Monstera borsigiana is de klassieke kleinere van stek of weefselkweek vermeerderde plant waar vele bonte vormen van op de markt zijn..die hebben allemaal een eigen naam, en variegated is meer een algemeen kenmerk dan een benaamde cultivar!Persoonlijk begrijp ik niets over de variegated aroids zeepbel/windhandel want dat is het imho ....het is wachten tot deze zeepbel uiteenspat! De eerste tekenen zijn al zichtbaar gezien de vele afgeprijsde planten die ik zonder te zoeken tegenkom.Ga je te veel geld uitgeven dan zou ik dat niet op marktplaats doen maar in zee gaan met een gerenommeerde leverancier of kwekerij..dit soort planten worden op grote schaal aangeboden door goede groene wederverkopers....het is nl u vraagt wij draaien... https://orchids-shop.com/monstera-delciosa-variegated-thai-constellation.html?___store=uk&___from_store=defaulteen voorbeeld van de zeepbel...wel een goed adres