Posted February 18, 20223 yr Hallo,Kan iemand tips geven ivm het snoeien/onderhouden van onze Japanse Kamperfoelie (Lonicera japonica 'Hall's Prolific') aub?Op de foto kunnen jullie de huidige staat zien. De groei doet zich vooral bovenaan voor; wat volgens mij niet ideaal is qua neerwaarts gewicht. (Kan de draad doen buigen) Ik stel me ook vragen bij het aantal planten; zijn dit er niet te veel/te kort naast elkaar?Kan/mag ik deze drastisch terugsnoeien en wanneer doe ik dit best?Alvast bedankt voor de hulp!PS: Onderaan staan ook 4 Toscaanse Jasmijnplanten
February 18, 20223 yr Je kunt deze tot vlak boven de grond afzetten...een cm of 10....je kunt dat nu doen.Vervolgens zal de plant heel fors met heel veel scheuten gaan uitlopen en dan is het zaak zoveel mogelijk takken horizontaal te leiden...vlak boven de grond beginnen omdat je anders nooit een vol effect krijgt!De volgende jaren kun je in de late winter alles tot op het hek terugsnoeien met een al dan niet gemotoriseerde heggenschaar.De plantafstand is imho prima ik zou voor een dergelijke afscheiding 5 planten per lopende meter aanplanten!De Trachelospermum zou je beter ook zoveel mogelijk horizontaal leiden en die dien je niet te snoeien...hoogstens te toppen...later als het hele hek vol is kun je die net als de Lonicera kort tot op het hek terugsnoeien!