Posted February 20, 20223 yr Ik hoop dat ik dit zo goed benoem.Hier heb ik nog een kleine 3000 Canna indica zaden liggen..die zaden zijn keihard...zo hard dat ze er vroeger rozenkransen van maakten heb ik weleens gehoord..In 2019 heb ik er een 30 opgeschuurd en gezaaid...ik vond dat destijds(te) veel werk..ik ben niet iemand die niet graag planten zaait...ik vermeerder veel maar meestal dmv stek..Het experiment destijds ging om de perfecte voor mij lichtroze lage Canna hybride te vinden..dat was wel redelijk geslaagdhier de link naar het experiment..http://forum.plantenliefhebbers.nl/viewtopic.php?f=13&t=1572Maar ik heb nog duizenden zaden liggen...Hoe zouden jullie dat aanpakken...per stuk opschuren?...of groffere middelen...ik vindt het zonde ze allemaal te kiepen omdat er misschien wat leuks tussenzit maar ik zie wel op tegen het werk..
February 20, 20223 yr Het is straticiferen.Ik hou ook van experimenteren, gewoon steeds een portie in verschillende mengsels van grond met meer of minder zand en andere combinaties zaaien en met een label aangeven wat je gedaan hebt. Je kunt een deel voordelen, een deel schuren enzovoorts.Eind van het jaar of misschien pas eind volgend jaar weet je wat de beste methode is.Heb geduld, ik heb na 2 jaar wel eens boompioenzaden in de tuin gegooid die dus al 2 jaar in een potje met grond zaten, het jaar erna zag ik op die plek opeens zaailingen staan.
February 20, 20223 yr Scarificeren en straticiferen zijn toch twee verschillende dingen? Maar wel met hetzelfde doel (de zaadrust doorbreken)?Je hebt vast wel ergens vellen schuurpapier (of beter nog een rol voor een bandschuurmachine) liggen? Bekleed daarmee een afsluitbare emmer of jampot en schudden maar?
February 20, 20223 yr Author Scarificeren en straticiferen zijn toch twee verschillende dingen? Maar wel met hetzelfde doel (de zaadrust doorbreken)?Je hebt vast wel ergens vellen schuurpapier (of beter nog een rol voor een bandschuurmachine) liggen? Bekleed daarmee een afsluitbare emmer of jampot en schudden maar? Inderdaad iets anders..ik ga dit proberen maar dan wel iets automatsch verzinnen want ik vrees dat ik dat draaien snel beu ben
February 21, 20223 yr Of een zak met schuurpapier vullen, zaden erin, in je droge wasmachine, op volle toeren
May 17, 20222 yr Author Update,ik heb besloten alles in een bak met scherp zand te doen, water toe te voegen en af te dekken met trekfolie....dat folie waar ze pallets mee omwikkelen..dat gebruik ik om stekbakken af te dekken...Het opschuren zag ik niet zitten evenals het wegkiepen van de hele handel want iemand was daar ooit in 2018 toch wel even mee bezig ..Op 4 mei had ik ze gezaaid...vandaag..
May 17, 20222 yr Author dus ik wordt beloond voor mijn luiheid...ik heb nog een batch liggen uit 2017 dus die ga ik ook maar zo zaaien...heb ik destijds teveel moeite gedaan..