Jump to content

Featured Replies

Posted

Klimop (Hedera Hibernica) in slechte staat. Geplant: lente 2021. Eerste verkleuringsverschijnselen: herfst 2021. Wat kan de oorzaak zijn? Valt dit nog te redden en hoe? :eh:

PXL-20220223-123513479.jpg

PXL-20220223-123504225.jpg

PXL-20220223-123459753.jpg

PXL-20220223-123450850.jpg

Verkeerde grond of zeer slechte grond of slecht bodemprofiel of storende lagen of hoge grondwaterstand of slecht afwaterende grond.

Hedera die rood wordt staat vaak te nat.

• Author
Kan ik hiervoor iets doen? Denk je dat die planten zullen overleven?

Graaf eens een gaatje van 40 of 50 cm diep naast de slechtste planten en controleer of een van de problemen die ik opsomde van toepassing is.

Heb je trouwens bemeste tuinaarde uit zakken gebruikt bij het planten?

Hedera die rood/ paars wordt staat vaak vrij nat. Dit hoeft niet altijd een probleem voor de plant te zijn (herstelt zich vaak weer in het voorjaar). Maar als het probleem groter is dan is het wel verstandig om te kijken of grondverbetering mogelijk is.

Als er te weinig water is, dan wordt het blad vaak droog en bruin. Dat kan heel snel gaan. Niet iets wat vaak voorkomt in najaar en voorjaar...

Ik vraag mij af of kleine tuinen.nl de antwoorden leest die eerder gegeven zijn.