Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo,

Sinds een paar jaar heb ik een tuin en ik probeer wat groenere vingers te krijgen. Maar dat ik me vanavond aanmeld is omdat ik een Brits tuinboek aan het vertalen ben, en dat hier en daar niet meevalt. :wtf: Ik hoop dat er hier mensen zijn die het leuk vinden om me hier een beetje mee te helpen.

Nu gaat het over stekken. Het wortelstekken hebben we al gehad. Nu zijn de 'stem cuttings' aan de beurt, stengelstekken. Maar daar vallen kennelijk ook kopstekken en scheutstekken onder, die hij niet met name noemt. Vallen scheutstekken inderdaad onder de stengelstekken? Aangezien je natuurlijk niet een stuk midden uit de hoofdstengel kunt nemen.

En dan begint hij ineens over 'leafy cuttings'. Hij bedoelt daarmee niet bladstekken.

De context is: Je moet de blaadjes van een stengelstek/scheutstek deels wegnemen tegen de verdamping, maar niet helemaal. Leafy cuttings hebben nog ook, of nog altijd, fotosynthese nodig.

En iets verderop: Leafy cuttings hebben baat bij een hoge luchtvochtigheid.

Bedoelt hij zachte/groene stekken? Maar waarom noemt hij die hier dan in het bijzonder? Of bedoelt hij stengelstekken in tegenstelling tot wortelstekken? Of nog iets anders?

Bij voorbaat dank!

Peter

Je kunt van sommige planten van een scheut of een stengel ook stekken maken van van het middelste gedeelte van die scheut.

Mooi voorbeeld is Clematis. Bij voldoende hardheid van de scheut kun je de stengel in stukken knippen van steeds 1 blad met een stengel stengel. Ik meen dat dat een internodiale stek heet. Deze stek wordt genomen terwijl er blad aan de plant zit. 1 blad wordt weggeknipt, het andere blad wordt verkleind. Dat zal dus een leafy cutting zijn.

• Author

Dank je wel Peter.

Je hebt me op het spoor gebracht van de website van de Royal Horticultural Society, waar de auteur een fan van is. En daar zie ik nu staan dat een hoge luchtvochtigheid het allerbelangrijkst is bij 'leafy, soft-stem cuttings'. Dus het lijkt toch over zachte stekken te gaan.

De RHS bespreekt ook de 'internodal cut' en noemt inderdaad clematis als voorbeeld. In het boek staat een tekening van een internodal cut, maar dat wordt verder totaal niet uitgelegd. Ik ben bang dat het gewoon niet zo'n goed boekje is.

Wie is de schrijver?

Aan jou de taak om er een goed boek van te maken.

• Author

Sorry, ik weet niet of ik dat mag delen.

Eigenlijk moet ik het goed vertalen en had een Engelse redacteur er een goed boek van moeten maken. Maar ik doe mijn best, ja.

Nog iets. Je hebt bollen, stengelknollen (die wij vaak gewoon bollen noemen, zoals krokussen) en (andere) knollen (tubers).

Die tubers komen voort uit ondergrondse stengels (zoals bij aardappels en cyclamen) of wortels (zoals bij dahlia's).

Maar waarom is een aardappel dan geen stengelknol? Ja, de piepers zitten niet zo aan elkaar volgens mij. Maar waar zit het essentiƫle verschil?