Posted February 28, 20223 yr Goedemiddag,Ik heb een bonsai op hydrocultuur staan. Elke maand wanneer de peilstok geheel verdwenen is, geef ik de plant zo'n 1L water totdat het maximum is bereikt. Nu viel het mij op, dat de peilstok al een aantal weken halverwege bleef hangen.Ook zag ik dat de plant veel bladverlies had. Bladeren werden geel. Ik heb de peilstok verwijderd, er zat een aardige laag water in. Door een pompje heb ik 2,5L water uit de pot kunnen halen, dit water stonk niet.Nu heb ik de peilstok terug gezet en heb de plant geen water gegeven.Mijn vraag is:- Moet ik nog even wachten met water geven? - Zo nee, hoeveel water kan ik geven?- Zal ik hier plantenvoeding aan toevoegen- Is er misschien door de hoge waterstand wortelrot opgetreden.Hopelijk weten jullie een antwoord op mijn vragen.Bij voorbaat dank.plant zijkantpeilstok verwijderdOpzuigmechanisme2,5 liter water eruitplant boven aangezicht
February 28, 20223 yr Als er geen dubbele bodem in de pot zit dan zal er altijd water in blijven staan...Zo te zien komt de peilstok maar tot halverwege op zich is dat geen probleem...er blijft dus altijd water in de bak denk ik?Het water stinkt niet dus de plant zal geen wortelrot opgelopen hebbenJe kunt beter geregeld de peilstok wat "JUTTEREN" zodat ze niet blijft steken voordat je weer gaat bijvullen als extra controle..Water geven doe je denk ik juist...de peilstok moet helemaal naar beneden en dan nog enkele dagen wachten en daarna vullen tot maximaal.Voeding zou eigenlijk altijd in het water aanwezig moeten zijn..ik begrijp dat deze plant op " kaal" water staat? Je kunt een ionenwisselaar aan het water toevoegen..daar kan deze dan een jaar mee toe! Anders zul je steeds voeding met het water mee dienen te geven!Ik ben van mening dat deze Ficus te weinig licht krijgt!....deze plant heeft graag volle zon of anders een daglichtlamp erboven die gedurende de daglichturen aan staat!De bladval kan door te weinig licht komen..kun je aangeven hoe lang deze er al staat?
March 4, 20223 yr Author Beste Batdah,Hartelijk dank voor uw reactie.Ik geef inderdaad alleen 'kaal' water, ik heb geen idee of er ooit een ionenwisselaar aan aan het water is toegevoegd.Sinds juni 2020 heb ik deze plant in mijn bezit. Het bedrijf waarvoor ik werkte is opgeheven, De plant heeft altijd in vergaderruimtes gestaan en werd 1x in de zoveel tijd verzorgd door een extern plantenbedrijf. Na het opheffen van het bedrijf gingen alle planten richting de container, ik heb de plant gelukkig kunnen 'redden' en mee naar huis kunnen nemen. De plant bloeide op en liet in de maanden erna heel af en toe een blaadje vallen.Hij heeft sinds juni 2020 altijd op dezelfde plaats gestaan, achter de vitrage voor het raam. Ik heb geen direct zonlicht in mijn woonkamer.Misschien is dit inderdaad te weinig licht.Allereerst zal ik op zoek gaan naar een ionenwisselaar of voeding, die ik elke keer aan het water zal toevoegen.Sinds de plaatsing van mijn bericht, heeft de plant 5-10 blaadjes laten vallen. Daarom dacht ik dat hij te nat stond, omdat de blaadjes geel werden. Hij heeft nog steeds geen water gekregen. Dat wordt nu denk ik wel tijd.Ik heb de pot opgemeten: De RVS buitenpot is 60cm, de uitsparing waar de peilstok in zit is 30cm, de peilstok zelf 26cm.De hoogte van de plastic watermeter (dop) is 8 cm. Denk dat er wel een binnenpot in zit.En erg fijn om te horen dat de plant geen wortelrot heeft opgelopen.Vriendelijke groet,Hannelore