Jump to content

Featured Replies

Posted

Beste,

Ik ga beginnen met het compleet nieuw aanleggen van mijn nieuwe tuin, en heb nu al een vraag. De tuin is nu één groot terras van 14,5 bij 6. Ik wil er juist een groene tuin van maken, maar er ligt overal natuurlijk zand, gevolgd door een arme laag aarde. Is het beste idee de hele tuin af te graven? Hoe diep? En wat leg ik er voor terug?

Alvast bedankt!

Op de plek waar paden en terrassen komen te liggen hoeft dat natuurlijk niet. Op de plekken waar planten komen zou ik het meeste zand afvoeren en compost en potgrond gebruiken om de grond te verbeteren. Gebruik in ieder geval geen bemeste tuinaarde.

Waar border komen loont het om de grond te verbeteren. Hiervoor zou je bijvoorbeeld compost kunnen toevoegen. Eventueel nog aanplanten in potgrond of aanplantgrond.

Een en ander is nog erg afhankelijk van het type planten wat je wil. Veel kruiden en zonliefhebbers onder de vaste planten hebben vaak helemaal niet veel voeding nodig en kunnen ook op meer zandgrond nog goed groeien. Maar niet volledige zandgrond natuurlijk, dan wordt het weer lastig.