Posted March 2, 20223 yr Hallo, ik heb een vraag voor jullie over mijn ficus:Ik heb deze plant al jarenlang, en ik weet dat het een ficus is, maar meer eigenlijk ook niet (dus als iemand me daar nog meer over kan vertellen, graag 🙂).In mijn vorige woning stond deze bij een raam, waar hij ruim de hele ochtend vol in de zon stond. Nu ben ik een tijdje terug verhuisd, maar hier is eigenlijk weinig plek om hem mooi bij het raam te zetten. Ik heb het wel een tijdje gedaan maar ik vond hem daar niet goed tot zijn recht komen.Sinds ongeveer een maand staat hij op een prachtige plek in de woonkamer, maar daar krijg hij eigenlijk weinig tot geen direct zonlicht (de kamer heeft veel ramen en is dus niet donker, maar de dichtstbijzijnde ramen zitten links en rechts op ruim een meter afstand ). Voor mijn gevoel ging dat op het begin goed, hij verloor niet veel meer blad dan normaal. Maar ik heb het idee dat hij nu sinds een paar dagen toch wat meer begint te strooien.Kan het zijn dat hij, nu het voorjaar in opmars is, weer meer zonlicht "verwacht" ofzo?Ik las geloof ik ook ergens dat je een plant kunt laten "wennen" aan een donkerdere omgeving, maar ik heb nog niet echt kunnen vinden hoe dat dan precies moet...Hebben jullie tips voor mij? Is er een manier waarop ik de plant hier kan laten staan?Algemene tips om beter voor deze specifieke plant te zorgen zijn overigens ook welkom! Ik weet weinig over planten maar deze is me erg dierbaar.Ik ben nieuw op dit forum dus laat het me vooral weten als ik iets verkeerd doe!
March 2, 20223 yr Tjah,eigenlijk weet je al dat deze plant veel daglicht wil en bvk in de volle zon staat..dat is een keuze kennelijk maak ik hier uit op!Ps en een kweekpot met afvoergaten voor de drainage is ook belangrijk..
March 11, 20223 yr Een plant kan wennen aan een donkerder omgeving, maar het zal enige tijd duren. Er is een proces dat fotomorfogenese heet. Dat is het proces waarbij licht planten beïnvloedt en hoe ze groeien. Wanneer het licht de plant raakt, zet het biochemische reacties in gang die de plant vertellen of hij moet groeien of niet. Als je een plant in direct zonlicht hebt staan en hem vervolgens in een donkere omgeving zet, zal het enige tijd duren voordat hij zich heeft aangepast. Als je erover nadenkt, is het logisch. Als je gewend bent om elke dag in fel zonlicht naar buiten te gaan en op een dag is alles verduisterd, dan zou je ook moeite hebben om je aan te passen!Dit betekent dat een plant die in een donkere omgeving is gekweekt, zeer gevoelig zal zijn voor intens licht en waarschijnlijk schade zal oplopen wanneer hij daaraan wordt blootgesteld. Aan de andere kant zal een plant die in de volle zon is gekweekt niet in staat zijn voldoende energie te absorberen uit omstandigheden met weinig licht en waarschijnlijk beginnen te rotten als hij te lang in dergelijke omstandigheden wordt gehouden. Hoop dat je er iets mee kan!
March 11, 20223 yr Author Als je een plant in direct zonlicht hebt staan en hem vervolgens in een donkere omgeving zet, zal het enige tijd duren voordat hij zich heeft aangepast. Als je erover nadenkt, is het logisch. Bedankt voor uw antwoord! Ik ben alleen benieuwd hoe lang dit dan ongeveer zou kunnen duren, wat ik kan doen om dit proces te bevorderen en of er voortekenen zijn waaraan ik kan herkennen dat het misschien gewoon niet gaat lukken met deze plant.Of bedoelt u eigenlijk te zeggen dat ik het gewoon niet moet proberen omdat deze plant (blijkbaar) met veel licht is gekweekt?Ik ben overigens van plan de plant binnenkort te verpotten, is dat nog iets dat mee kan spelen in deze situatie? Edited March 11, 20223 yr by Timeijs
March 11, 20223 yr Met zo'n prachtige plant zou ik het er zeker niet op wagen! Mijn ervaring met ficus is: schaduw is veel uitval ondanks wennen.
March 11, 20223 yr Een plant kan wennen aan een donkerder omgeving, Als je een plant in direct zonlicht hebt staan en hem vervolgens in een donkere omgeving zet, zal het enige tijd duren voordat hij zich heeft aangepast. Hoop dat je er iets mee kan! Wat een onzin en laat die reclame weg...voor mensen zoals " Mien uit Assen" en dergelijken is dit gevaarlijk wat die kunnen het onderscheid tussen waar en onwaar niet maken..Ik heb even bij je website gekeken en bij het hoofdstuk over coniferen zie ik de ene na de andere fout staan...ik heb de rest niet gelezen maar het komt mij daardoor zeer onbetrouwbaar over...zowel de fotos als de informatie is grotendeels volledig fout!Ook las ik het stukje over zevenblad...over nepnieuws gesproken...wat een dom verhaal vol onzin! Edited March 11, 20223 yr by Batdah
March 11, 20223 yr Met zo'n prachtige plant zou ik het er zeker niet op wagen! Mijn ervaring met ficus is: schaduw is veel uitval ondanks wennen. Inderdaad dom advies kun je beter niet opvolgen!
March 11, 20223 yr Als je een plant in direct zonlicht hebt staan en hem vervolgens in een donkere omgeving zet, zal het enige tijd duren voordat hij zich heeft aangepast. Als je erover nadenkt, is het logisch. Bedankt voor uw antwoord! Ik ben alleen benieuwd hoe lang dit dan ongeveer zou kunnen duren, wat ik kan doen om dit proces te bevorderen en of er voortekenen zijn waaraan ik kan herkennen dat het misschien gewoon niet gaat lukken met deze plant.Of bedoelt u eigenlijk te zeggen dat ik het gewoon niet moet proberen omdat deze plant (blijkbaar) met veel licht is gekweekt?Ik ben overigens van plan de plant binnenkort te verpotten, is dat nog iets dat mee kan spelen in deze situatie? Zorg voor een pot met afwateringsgaten en plaats de plant in het licht...het advies wat je zojuist kreeg is imho klinklare onzin en heel goed om van de plant af te komen...het is maar waar je voorkeur naar uit gaat!