Jump to content

Featured Replies

Posted

Hi allemaal,

Onze prachtige plant (naam even kwijt) krijgt bruin-gele vlekken.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Verder groeit ze heel goed.

Super bedanktimage.jpg.2bb9d3e6710ec4f928cd7c557d71f607.jpgimage.jpg.2bb9d3e6710ec4f928cd7c557d71f607.jpg

image.jpg.43dc6eb1209f8a04d831ad025c449cf1.jpg

Heeft de pot afwateringsgaten? Maw zit de plant ineen kweekpot.

Eigenlijk wel,

Het is nl niet het oudste blad.

Kijk eens naar de wortels, zijn die niet rot.

Ps de standplaats is te donker, de plant oogt slap.

Eige lijk is dit een kuipplant die in de winter vorstvrij en droog wil staan.

Voor in huis is deze plant minder geschikt op den duur

Ps dit is Strelitzia nicolai

• Author

Oei, Ik geef haar iedere week een heleboel water…! Foute boel dus. Ik zal hier mee stoppen gedurende de winter periode. Ook heb ik haar direct verplaatst naar een heel zonnige plek aan het raam (zuidelijk).

Ik dank u hartelijk voor uw advies 🙏🏻

• Author

Onze woonkamertemperatuur is de hele winter door 21 graden. Zodra het zonnetje begint te schijnen begin lente (de laatste paar weken al) stijgt de temperatuur door zuid-oriëntatie en grote ramen naar 22,23,24 graden.

Naar uw advies: Sinds dat ze minder water krijgt en meer zon verslapt ze en droogt ze uit.

Heb haar weer water gegeven en het gaat gelijk beter.

Dit is dus niet de oplossing tegen de vlekken onder de bladeren.

Enig idee wat het dan wel kan zijn?

De vlekken weet ik niet ik heb alleen een vermoeden! Het komt vaker voor bij dit genus...zeker nu dit een massaprodukt is wat iedere supermarkt aanbied...het kan een virus zijn...met de nadruk op het kan...ik kan er dus ook naast zitten dat kan dus ook!

Wat betreft je verzorging...

De plant heeft GEEN NATUURLIJKE HABITUS!! de plant oogt slap door de foutieve kweekwijze...

De natuurlijke habitus van dit genus is stijve grijze(waslaag) rechtopstaande zeer harde bladeren die krijgt de plant door veel zon en weinig water...daar kan deze plant als ze gezond en afgehard is prima tegen...

Het zou zo moeten zijn dat deze plant geen krimp geeft als deze 6 weken geen water krijgt...normaal zou je daar niks van moeten zien!

Jouw plant is erg soft en kan daarom niet veel hebben...en ja 21 graden dat is veel te warm...een graad of 10 is wel het maximum in de winter..

Maar ik schreef al eerder dat dit een kuipplant is en deze minder geschikt is als kamerplant voor de langere termijn...

Als je de plant in de zon houdt zullen de nieuwe baderen wel harder worden maar zeker nooit zo hard als dat ze buiten gekweekt wordt met droge vorstvrije overwintering..het blijft sukkelen..

Ps heb je de wortels nog bekeken?

• 4 weeks later...
  • Author

Bedankt nog eens voor uw reactie. Het is interessant om bij te leren over planten!

De wortels zijn prachtig, geen rotting door een te veel aan water.

We hebben haar weer terug gezet op dezelfde plek als voorheen en geven haar meer water dan haar type zou moeten krijgen. Ze groeit heel hard en lijkt, behalve dat ze wat slap hangt, wel content. Ik vind het wel mooi dat ze wat buigt :)