Posted March 19, 20222 yr Beste Tuinkenners,Ik zou graag een stenenmuurtje (zie foto) vanuit de voegen willen laten begroeien met rotsplantjes en varens en een paar mossen. Hoe te beginnen,?Beetje een mediterraans sfeertje zeg maar creeren.1) kan iemand mij voorzien van een lijstje / soorten varens en typen rotsplantjes zodat ik die kan kopen?2) wat voor aarde/ potgrond/ kan ik het beste in de voegen drukken? Het moet er immers niet snel uitspoelen. Dus iets steviger.3) waar koop je dit het beste..?Dank,Sander
March 20, 20222 yr Leuk idee!1) Sedum is hiervoor goed geschikt (maar ook andere succulenten). Kan goed tegen droogte. Sedum is goed verkrijgbaar in fysieke winkels en online. Tip: kijk eens bij de leveranciers van dak beplanting. Daar kun je ook wellicht nog wat tips voor grondsoort / substraat vinden.2) de voegen in jouw muur zijn wel wat... smal en ondiep... tov de mediterraanse muurtjes die jij bedoelt (vaak gewoon los gestapelde steen met veel ruimte er tussen). Om daar substraat tussen te houden is wel een uitdaging. Misschien kun je nog tips halen uit de leveranciers van dakbeplanting > bijv substraat aanbrengen, dat vastzetten tussen de voegen met gaas of doek en daar dan in planten. Potgrond gemengd met scherp zand (verhoudign 80/20 of 70/30) is een prima basis.
March 20, 20222 yr Of je kunt trouwens ook aan mossen denken! Kun je goed tussen de voegen aanbrengen. Zoek maar eens op mos graffiti maken voor recepten
March 20, 20222 yr De methode is klei gemengd met zaden in de voegen drukken... je zou daarvoor Erigeron, Cymbalaria en Sedum kunnen nemen,,.MAARRRRR................Jouw muur is zo te zien totaal ongeschikt voor dat doel...je zou de muur beter afbreken en opnieuw optrekken..ook de deksteen kan je beter dan weglaten..en kiezen voor kalkmortel voegen en andere stenen..Ps een kansloos idee dus.. Edited March 20, 20222 yr by Batdah
March 20, 20222 yr Ik gaf gisteren op een ander forum op exact dezelfde vraag een antwoord met gelijke strekking, maar ik denk niet dat vragensteller er blij mee is.
March 20, 20222 yr Ik gaf gisteren op een ander forum op exact dezelfde vraag een antwoord met gelijke strekking, maar ik denk niet dat vragensteller er blij mee is. Het gaat erom dat het antwoord goed is...en de waarheid is weleens te hard in de ogen van de vraagsteller...als het erom gaat de vraagsteller te pleasen dan zijn we niet helemaal goed bezig..Men komt hier meestal vragen als men er zelf niet meer uitkomt..en dan krijgen ze de waarheid zoals wij denken en menen dat het is...en ja als de vraag dan overal uitgezet wordt en de antwoorden hebben een gelijke strekking dan heeft de vraagsteller een duidelijk goed antwoord gehad toch?Nou wij nog een reactie en zijn wij ook weer blij.. Ps ik zal zo als ik het niet vergeet een paar fotos van mijn begroeide muren plaatsen ik heb nl diverse begroeide muren....zonder dat ik daar ooit iets aan gedaan heb...ik ben dan wel niet helemaal tevreden met het reultaat maar ik heb dan ook helemaal niets gedaan.. Edited March 20, 20222 yr by Batdah
March 20, 20222 yr  hier een mij onbekende varen samen met robertskruidlinksonder klaver en op de bouwstaalmat resten van Ipomoea Grandpa Ott(die in de zomer de mat bedekt) Edited March 20, 20222 yr by Batdah
March 20, 20222 yr  bij deze dus...de hele muur.....de eikvarens sterven in de zomer af en komen weer tot leven door de winterregen....op de bouwstaalmat groeit in de zomer Ipomoea Grandpa Ott....onder de mat is Laurus nobilis geplant die in de toekomst de hele muur en mat moet bedekken...er staat nog een haag voor.. Edited March 20, 20222 yr by Batdah
March 20, 20222 yr  Ik wil de begroeiing nog wel wat aanpassen door erigeron en Cymbalaria alba in te zaaien...De klavers behandel ik met herbicide de digitalis trek ik uit en alleen de varens laat ik ongemoeid,,,zoals deze eikvaren Edited March 20, 20222 yr by Batdah
March 20, 20222 yr  Nog een andere muur met beginnende varens die in scheuren van het pleisterwerk groeien
March 20, 20222 yr Author Dank voor jullie uitgebreide reacties..@Peter, het klopt dat ik dit ook op een ander forum had geplaatst. Ben nieuw, en wist even niet welke mijn vraag het beste kon beantwoorden.Maar helder. Beide antwoorden van dezelfde strekking. Al heb ik nu ook wel wat leuke extra ideeën gehoord (zoals van mos een papje maken met karnemelk en dat in de gaten duwen).Het moet gewoon een beetje wat levendiger muurtje worden.Inmiddels heb ik wel bedacht dat ik toch wat ga pionieren. In de wat ruimere gaten/ voegen substraat/gemengd met potgrond duwen en daar dan met:- steenbreekvarens (Asplenium trichomanes) , via google gevonden. Vind ik heel gaaf!- en wat sedum plantjes van het tuincenrum plaatsen.
March 20, 20222 yr Author Oja nog drie dingen.. - Die steenbreek varens zal ik scheuren tot dat het kleine" stekjes" worden en ik ze in de voeg kan duwen..- Fijnstraal overweg ik ook. te plaatsen ( via dat andere forum )En deze site kwam ik zelf tegen. Ook met smalle voegen... en toch leukhttps://www.gardenersworldmagazine.nl/inspiratie/rotsplanten-moderne-rotstuin/
March 21, 20222 yr Gaaf Batdah!Bedankt voor het delen van de bevindingen van je zoektocht Sander! Benieuwd straks naar het eindresultaat. Leuk als je ook dat wilt delen!
March 23, 20222 yr Oja nog drie dingen.. - Die steenbreek varens zal ik scheuren tot dat het kleine" stekjes" worden en ik ze in de voeg kan duwen..- Fijnstraal overweg ik ook. te plaatsen ( via dat andere forum )En deze site kwam ik zelf tegen. Ook met smalle voegen... en toch leukhttps://www.gardenersworldmagazine.nl/inspiratie/rotsplanten-moderne-rotstuin/Â Met als opmerking dat de plantjes er voor de foto ingezet/opgeplakt zijn(dat zie ik aan de daglichtstand van het blad die ontbreekt namenlijk..)....de combinatie zoals getoond zal in de praktijk onmogelijk zijn...ik zie bv Alchemilla die zal het niet uithouden in een muur...en dat naast verschillende Sedum en Sempervivum soorten...dat gaat niet..het plaatje is gemaakt voor de foto..met weinig realiteitszin. Ik noem dat een slechte foto...ik trap daar niet in...wat de betrouwbaarheid ondermijnt..ja ik twijfel...Bedankt voor je feedback en reactie...veel succes...ermee...Varens komen vanzelf als de omstandigheden voor die varen goed zijn....varens inplanten wordt een mislukking.....ze zijn nogal kieskeurig Die Erigeron zou je bovenaan in de border kunnen aanplanten en hopen dat die zich in de voegen( lager gelegen) uitzaait maar ik geef het weing kans..