Posted March 23, 20222 yr Vorig jaar zomer heb ik een nieuw vlinderstruikje geplant. Hij is nu ongeveer 60 cm. hoog. Moet die nu al gesnoeid worden ? Ik wil hem graag veel hoger hebben om me van de buren af te schermen... dus liefst dit seizoen al minstens een meter hoog. Of word de struik een woeste bende als ik hem nu niet snoei ?Alvast bedankt.
March 23, 20222 yr Een vlinderstruik wil elk voorjaar zo kort mogelijk gesnoeid worden.Hij groeit dan mooi terug.Als je niet snoeit, groeit hij hoog en breed op, de bloemen zitten dan ook hoog.
March 23, 20222 yr Ook als je de struik graag hoog wilt hebben dien je nu het struikje kort boven de basis terug te knippen....ik denk aan een handbreedte boven de grond.Dit is om meer vertakkingen te genereren en de struik een stevige basis te lasten vormen....het volgend jaar kun je de struik hoger snoeien.Ps hoe hoog de struik uiteindelijk wordt hangt af van het type....er zijn dwergen...lage cultivars...medium en hoge cultivars...een en ander hangt ook samen met welke cultivar je hebt!Voorbeeld...ik heb hier de dwerg White ball....als ik die laat gaan zonder snoei wordt die nooit hoger dan een cm of 70....wat jaren gaat duren..snoei ik wel dan wordt die ongeveer een 40 cm...En ik heb ook Pink Delight....als ik die kort snoei wordt die ongeveer2 meter en snoei ik die niet of nauwelijks dan wordt die wel een meter of 3....4 op den duur...met een kale onderkant...
March 23, 20222 yr Author Bedankt voor de antwoorden Ik ga meteen aan het snoeien. Batdah ; de vlinderstruik is een hoog wordend exemplaar, daar had ik voor de zekerheid nog extra naar geïnformeerd bij de verkoper in het tuincentrum.
March 23, 20222 yr Dan kun je er van uit gaan dat de stuik met snoei dit jaar ongeveer 2 meter wordt.
March 24, 20222 yr Inderdaad wel snoeien, ook al is deze nog niet zo hoog. Zo zorg je meteen voor een mooie stevige basis, van waaruit straks stevige en lange nieuwe takken zullen ontstaan. Het is nu een prima tijd om je vlinderstruik te snoeien.Snoei jaarlijks terug tot op ongeveer 30-50cm boven de grond. Snoei je niet, dan ontstaat vaak een heel hoog exemplaar met alleen bovenin nog bloei. Dat is niet iets wat de meeste mensen willen...Zie ook dit artikel over het snoeien van vlinderstruikenVlinderstruiken zijn heel makkelijk. Niet alleen in verzorging, maar ook met snoeien. Ook al zou je een fout maken bij het snoeien, dan herstelt de plant zich vrijwel altijd.
July 27, 20222 yr Author Ik kom nog even terug op mijn vlinderstruik. Wat is er aan de hand als de bladeren verkleuren zoals op de foto ? Ik geef minder dan 1x in de week water, maar dan wel meteen vrij veel (volle gieter per struik ) De struik staat in kleigrond. Ik ben een beginnende 'tuinvrouw' en er gaan echt spectaculair veel mis in de tuin. Alleen het onkruid gedijt hier.
July 27, 20222 yr Tuinieren begint altijd met de grond. Op goede grond groeien tuinplanten goed, op slechte grond minder. Op minder goede grond groeien veel tuinplanten dus min der en zullen wilde planten, die vaak onkruid genoemd worden, het veel beter doen.Jouw vlinderstruik heeft gebrek aan bepaalde voedingsstoffen. De vraag is dus op wat voor soort grond je tuiniert en hoe vaak je je grond en planten voeding geeft.
July 27, 20222 yr Author Bedankt voor je antwoord en hulp PeterPlant Ik tuinier op kleigrond. Bij de aanplant van de struiken zijn er hele diepe kuilen gegraven waar bemeste tuinaarde ingegaan is. Verder heb ik in het voorjaar met koemestkorrels gestrooid, waarbij ik wel moet zeggen dat die beschimmeld waren... ik had opgezocht of ze dan nog gebruikt kunnen worden, en las dat dat zo is. Misschien heb ik niet genoeg research gedaan en is dit het probleem ? Ook had ik een fles 'Groei-toverformule' bij de Aldi gekocht met ' Actieve micro-organismen voor bodemrevitalisering' en dat heb ik volgens de bijsluiter bij het water gedaan, maar alleen in het voorjaar een paar keer Ook laat ik altijd bladeren liggen waar ze liggen en heb strooi ik houtsnippers onder en tussen de struiken. Kan er in de zomer nog bemest worden ? Of moet ik volgend jaar met een schone lei beginnen omdat alle planten nu dood gaan ? En dan andere mest etc ?
July 27, 20222 yr Op de eerste plaats: koop nooit meer bemeste tuinaarde in zakken en plant er nooit meer planten in. Bemeste tuinaarde klinkt heel mooi , maar het is troep waar planten niet in willen groeien. Verkoop zou verboden moeten worden. Dat je planten dood gaan of dreigen te gaan ligt dus aan het feit dat je grote gaten hebt gegraven en die gevuld hebt met bemeste tuinaarde.Beter is het om je kleigrond te mengen met gewone potgrond of met aanplantgrond.Tweede plaats: planten eten geen gedroogde koemest. Het bodemleven is er dol op en zullen die gedroogde koeienpoep verteren.Dat verteren duurt een maand of drie en dan komen langzaam maar zeker kleine beetjes voedingsstoffen vrij. Gewoon blijven gebruiken, maar dan veel meer geven. Dat mag het hele jaar door. Minerale mest (ook wel kunstmest genoemd geef je in de maanden april tot en met augustus.
July 27, 20222 yr Author Heel erg bedankt voor de tips ! Nog even voor de zekerheid : kan de schimmel die op de koemest zit kwaad ?
July 27, 20222 yr Ik had het in mijn laatste antwoord over het bodemleven dat de koemest verteerd. Dat bodemleven bestaat uit bacteriën, schimmels, springstaarten, wormen enzovoorts. De koemest wordt dus ook door schimmels aangevallen. De schimmel op jouw koemest is alvast begonnen met verteren, niets bijzonders dus en alleen maar goed.