Jump to content

Featured Replies

Posted

Goedemorgen,

Ik heb niet eerder zelf plantjes opgekweekt maar wilde dat toch eens proberen.

Ik heb een paar vragen over het zaaien van bloemzaad voor Afrikaantjes en Zennia. Afrikaantjes wil ik kweken om bij de rozen

te zetten (had ik van een kweker gehoord ivm aaltjes bij de rozenwortels).

Anderhalve week geleden heb ik Afrikaantjeszaad gepoot (binnen) en die zijn ook, op 1 na, opgekomen, er zitten dus kleine kiemblaadjes aan, maar gisteren lagen ze allemaal plat op de aarde. Die dunne steeltjes zijn ongeveer 3 cm. Ik heb ze dagelijks of om de dag heel weinig water gegeven met de plantenspuit op zachte sproei. Nu heb ik gisteren wat aarde om al die dunne steeltjes gedaan, zodat ze wat steun hebben dacht ik. Ik had ergens gelezen dat voor het kiemen ze koud moeten staan. Ze staan dus in een kamer op de Noordkant. Waar het 14 graden C. is. In het licht. Vanmorgen waren er weer verschillende omgevallen. Hoe voorkom ik dat? Zennia zelfde probleem alleen moesten die warm staan stond op het zakje, dus die staan op het Zuiden.

Graag uw advies.

Esu

Zodra er blaadjes verschijnen, een warmer licht plaatsje geven.

De zaailingen trekken dan naar het licht.

• 1 month later...
  • Author

Francientje, Dank voor je bericht. Het spijt mij dat ik niet eerder heb gereageerd. Ik had na plaatsing van mijn vraag een aantal dagen

gekeken of ik een reactie had, toen die uitbleef heb ik niet meer gekeken.

Het is goed gekomen met de zaadjes van de Afrikaantjes. Het probleem was dat ik te weinig water had gegeven. Dus een aantal is verdroogd. Ik had ergens gelezen dat je zuinig moet zijn met water.

Groet Esu