Posted April 9, 20222 yr Hallo allemaal,Ik heb een hedera tegen de schutting aan staan. Ik merk onlangs dat een flink deel van de bladeren bruine punten begint te krijgen. Niet de cirkelvormige zoals bij een bepaalde schimmel. Wie herkent dit en weet een oplossing.
April 21, 20222 yr Bruin blad komt meestal doordat de wortels niet voldoende voeding of vocht uit de grond kunnen halen. Dat kan komen doordat de grond verdicht is. Dat zie ik niet op jouw foto, maar misschien dat de buren of de gemeente wat gedaan hebben aan de andere kant? Een andere oorzaak kan zijn dat door de koude in combinatie met wind de hedera heeft uitgedroogd. In combinatie met koude kan de plant dat niet tijdig compenseren. Of met vorst kan hedera beschadigd raken. Komt straks weer vers blad als het warmer wordt. Kijk even aan of er voldoende groen blad blijft aan de binnenkant. Zo niet moet je snoeien, anders blijft het hart kaal. Wat er uit gaat lopen, zit aan de buitenkant,