Posted April 11, 20222 yr Beste,Ik heb een boom in mijn tuin staan waar een flinke barst in zit, maar nu zie ik dat het schors op andere plekken ook wat los zit.Mijn zorg is of deze boom aan het dood gaan en dus mogelijk kan vallen of niet.Wat is jullie inschatting?Bijgevoegd wat foto's. Op één van de foto's zie je dat er in ieder geval wat Elzenhaantjes bij het schors zitten.Groeten
April 18, 20222 yr Een boom vervelt ook. Als de bomen groeien, barsten ze op een gegeven moment letterlijk uit hun schors. Tegelijkertijd zie ik dat de boom onstaan is uit één stomp en de boom die beschadiging op foto 2 nooit heeft weten te herstellen. Er is een kale bast te zien. Er is dus een kans dat er houtrot, schimmels en insecten de boom aantasten / hebben aangetast. Ook daardoor kan schors loslaten. Naarmate de boom afsterft, raakt de schors los en begint deze van een afstervende boom af te vallen. De boom kan ook verticale scheuren of ontbrekende schors hebben. Dat is bij foto 2 te zien. Dat is meestal een teken dat de boom in verval raakt.