Jump to content

Featured Replies

Posted

Goedemiddag. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar wat mijn vijver betreft. Heb hem dus vorig jaar leeggehaald. 0p een laagje op de bodem na. Dat was wel een modderig laagje. ik heb alle wortelstokken van de waterlelie eruit getrokken. Dat was een laag geworden van zo'n 30 cm dik. Er staat een grote kastanjeboom helemaal achterin de tuin van de overburen, die geeft veel blad en kastanjes en van alles . Ik heb er wel een net overheen maar er valt toch van alles tussen. Heb er hier en daar ook een gat in geknipt omdat de planten ook omhoog moeten kunnen groeien. Het is na mijn 'schoonmaakbeurt' niet meer goed gekomen. Eerst was het water weliswaar bruin, maar wel helder, maar na 1 of 2 maanden is het helemaal troebel geworden. Het is niet dat er veel alg in zit. Dat is het niet. Maar je kunt hooguit 10 cm onder het oppervlak kijken. Heb al een paar maal spul erin gegooid dat deeltjes zou binden en naar de bodem laten zakken maar dat heeft niets opgelost. Ik vind het zo jammer. Ik heb met de vijver schoonmaken vorig jaar dat laagje ook laten liggen omdat ik niet wist wat voor beestjes er allemaal zaten. Er woonde een salamandertje, Visjes, die heb ik eruit gehaald tijdens de schoonmaak. En dat zijn een aantal goudvisjes. Maar die zitten er ook al 20 jaar.

Het water was altijd helder, al zat er hier en daar wat alg. Dat haalden we er altijd uit. De pomp is goed toegerust voor onze hoeveelheid water. En de filter en de pomp worden heel regelmatig schoon gemaakt. Ik zou het het liefst door een professional laten opknappen maar ik heb geen idee waar ik iemand vandaan moet halen. Ik wil het ook wel weer leeghalen maar ik weet niet zo goed wat wijsheid is. Want dan moet hij helemaal leeg. En schoongemaakt. Het is een folievijver. Maar dan moeten weer de visjes eruit. En dan kan ik ze niet in een deel van het vijverwater laten overblijven want dat ga ik dan allemaal weggooien. Maar in gewoon kraanwater kunnen ze ook vast niet.

Is er iemand die enig idee heeft wat wijsheid is in deze?

Kun je een foto plaatsen?

Staat de pomp continu aan? Wat voor pomp is het? En wat voor soort filter?

• Author

Hilde dank voor je reactie. Was een weekje ziek.De pomp is een zwarte cilindervormige onderwaterpomp . De filter is een groene plastic doos met van die ribbelrondjes erin en een soort schuimplastic laag die je ook uit moet spoelen en sinds vorig jaar doen we ook nog steeds een nieuwe laag van een speciaal soort vijverwatten daar bovenop. Die verschonen we ook iedere keer. Maar sinds 1.5 week komt er ineens geen vis meer tevoorschijn. Normaal komen ze iedere ochtend zo gauw de pomp aangaat (die zetten we s'nachts uit) meteen boven dan krijgen ze een beetje eten. Paar vlokjes. Soms als er een reiger geweest is blijft de rest een paar dagen beneden in de vijver. Maar nu na 1.5 week is er nog geen vis te zien. En we kunnen ook niks zien. Ik ga hem nu helemaal leegpompen om te zien wat er aan de hand is .

Dan wil ik hem helemaal schoonmaken. Misschien met de hogedrukspuit. Ik wil niet dat de zweefalg terugkomt .

Het is een folie vijver. Maar ik ga geen nieuw folie erin leggen. Dan moet ik echt teveel gaan graven ik ben 68 en dat wordt me te zwaar. Dan moet er misschien nieuw vijversubstraat in.

Ik weet ook niet wat ik met de planten moet. Of daar ook zweefalg tussen de wortels en aarde zit. Of ik dat kan afspoelen of nieuwe landen moet. Heb vorig jaar nieuwe 'vijveraarde' erbij gedaan maar dat spoelt gewoon het water in als ik ze onder water zet. Dus dat helpt niks en mijn water wordt weer vies. Ik moet een eind weg voor een tuincentrum en weet niet zeker of het advies daar heel deskundig was. Ik zou willen dat er in mijn omgeving ergens een bedrijf was met knowhow en artikelen die ik kan bekijken en kopen. Maar er zal wel niet genoeg vraag zijn voor zoiets.

Ik geloof dat ik 22 jaar geleden wat vloeistofjes in het nieuwe vijverwater moest doen. Ik weet het niet meer. Voor mij is een vijver met planten prima. Dat vi d ik mooi. Maar mijn man is erg gek op zijn visjes. Dus moet het water denk ik een bepaalde kwaliteit hebben om er weer vissen in te zetten. Ik hoop dat u nog een paar tips heeft? Ik doe er nog een foto bij. Ziet er momenteel nogal rommelig uit. Heb al deel van water eruit laten lopen.

Met vriendelijke groet, Joke.

• Author
Krijg m'n foto er niet op. Ik ben erg onhandig met dit soort dingen.

Een vijver moet evenwicht opbouwen en dat kost tijd...ik zit hier nu met hetzelfde....

belangrijk is veel zuurstofplanten en geen vissen erin voordat het water in orde is! Vissen zijn de grootste vervuilers...

weer leegpompen is niet de oplossing..en al die middeltjes die in de handel zijn ook niet!

wat je kunt doen is evt Maerl in de vijver doen om de ph op te hogen maar zonder zuurstofplanten en met vissen zal het heel moeilijk worden...

Ik zit hier nu ook met groene soep...ik had duizenden vissen erin en ik kreeg ze niet weggevangen...op de bodem lag 10 cm poep...ik heb alles weggepompt en alle planten verpot na een week in quarantaine om geen vissen mee te nemen...nu heb ik de balk gevuld met grondwater gemixt met leidingwater en vijverwater uit een andere vijver...insecten zoals bootsmannetjes en jonge salamanders zitten er al in...evenals heel veel gedoorn hoornblad...ik moet nu geduld henbben..ik zie al draadalg...maar dat laat ik voorlopig zitten ondat dat ook een zuurstofplant is..vissen komen er nooit meer in..ik zal een foto van de situatie plaatsen..