Jump to content

Featured Replies

Posted

Dag, als ik toch bezig ben kan ik dit ook eens vragen misschien. Ik heb een rozenstruik in de tuin die al 38 jaar is en nergens last van heeft maar mijn andere rozen, allemaal klimrozen, daar valt na korte tijd het blad vanaf. Het krijgt zwartige vlekken en wordt bruin. Ik heb al van alles erop gespoten. Hoewel ik het liefst alleen natuurlijke middelen gebruik. Ik heb in mn voortuin naast de deur een gemetselde bak. Die heb ik helemaal leeg gegraven, nieuwe aarde erin, nieuwe klimroos. En die doet weer precies hetzelfde.

Iemand een oplossing?

Klinkt als sterroetdauw. Sommige rassen zijn gevoeliger dan andere. Ook regenachtig weer geeft meer sterroetdauw. Ook hebben goed bemeste planten er minder last van als rozen op arme grond. Met wat voor grond heb je de bak gevuld?
  • Author

Ik heb er een zak tuinaarde van het tuincentrum in gedaan en ik geloof nog extra rozenmest. Maar mijn rozen in de achtertuin staan in vrij arme aarde denk ik. Ze krijgen zelden mest. Is denk ik zandgrond, 2 km van de duinen, maar vroeger in beginjaren 30 waren hier weilanden. Ik weet niet of dat nog effect heeft. Ze staan allemaal in dezelfde grond en toch is mijn oude klimroos ongevoelig blijkbaar. En de rest niet. Zowel in de voortuin als in de achtertuin .

Maar als het sterroetdauw is. Kan ik dat dan voor het nieuwe seizoen voorkomen?

Of stel dat ik nieuwe roos koop. Wat voor soort klimmer zou je dan aanraden? Ik wilde eigenlijk niet allemaal kunstmestdingen in m'n tuin. Of moet dat dan maar?

Zakken tuinaarde van het tuincentrum bevat zeer slechte grond om planten in te planten. Eigenlijk is het dodelijk voor planten.

Rozen zijn planten die van rijke grond houden. Wat is je bezwaar tegen mest geven en kunstmest in het bijzonder?

• Author
Ik vind mesten niet erg maar ik wil graag een biologische tuin waarin niet allemaal kunstmatige maar alleenmaar organische componenten in komen. Heel eerlijk gezegd weet ik niet precies wat kunstmest inhoudt maar het klinkt niet erg natuurlijk.
De zouten die in kunstmest zitten komen uit de natuur net als keukenzout, maar nooit in de verhoudingen die op de verpakking staat. Kunstmest zou eigenlijk minerale meststof moeten heten, dat klinkt al minder eng.
  • Author

Denk je dat als ik dat er bij doe dat dat die roetdauw voorkomt? En moet dat dat gewoon 2x per jaar of is 1x genoeg? En moet dat dan rozenmest zijn? Of gewoon koemest?

En dank trouwens voor je reacties.