Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo allen,

Ik heb o.a. een jonge Albizia van ca. 220 hoog, die een zonnige standplaats nodig heeft.

Hij staat bij mijn hek (heb geen andere plek) en alleen het bovenste 1/4 deel krijgt zon, het deel dat straks blad krijgt.

Als een boom(pje) een zonnige standplaats nodig heeft, om welk deel gaat het dan eigenlijk, de gehele boom dus ook de pot? Of is alleen het deel dat blad draagt voldoende?

Dit heb ik me altijd al afgevraagd en nu vraag ik het maar eens ;)

Gr. Sonya

20220417_143542.jpg.dbf00d4c518d9371b5484f21d28223a1.jpg

Het blad kan met behulp van zonlicht door middel van fotosynthese voedingstoffen maken. Het blad heeft dus licht nodig. De wortels zitten onder de grond en hebben dus niet veel licht nodig en de takken en de stam hebben ook niet echt lucht nodig.

Wat de plant wel nodig heeft is dat hij uit deze kleine pot gehaald wordt en een grotere pot krijgt of in de grond geplant wordt.

• Author

Bedankt Peterplant.

Mbt de pot: ik dacht dat warmte van de zon misschien wel goed zou zijn, of heeft dat geen nut?

De boom eind zomer vorig jaar gekocht en direct van kweekpot overgezet in een 40/50cm pot. Dacht dat ie daar dit jaar wel genoeg ruimte in had tot zomer 2023.

Maar je adviseert nu al een grotere pot?

Nog een tip mbt voeding oid bij deze boom?

Gr. Sonya

De Albizzia is niet betrouwbaar winterhard. In een pot is de plant gevoeliger dan in de grond. Als je de plant overgepot hebt in een grotere pot met goede potgrond is het voorlopig goed, maar echt groot is de pot niet in verhouding met de plant.

Elke voeding voor bloeiende planten is goed.

• Author

Dank je wel.

De huidige pot is van binnen bekleedt met noppenfolie tegen de kou, bovenkant pot was in de winter bedekt met bladeren en hout.

Elk jaar ga ik hem in een grotere pot zetten, want die kan ik tenminste inpakken, iig tot hij minder kwetsbaar is.

Liefst in de volle grond, maar heb nu geen plek.

Mocht ik plek krijgen dan is hij ook wat ouder en minder kwetsbaar dus dan doe ik het wel.

Maar mbt het onderwerp: zonnewarmte op de pot heeft dus geen nut?

Gr. Sonya

Nee. Een beetje warmte is goed, maar het kan ook te warm worden en dat is ook weer niet goed.