Jump to content

Featured Replies

Posted

naar aanleiding van een vijvervraag hier mijn vijver met de nu nog groene soep, dit om het betreffende topic niet te vervuilen met mijn foto's

Deze vijver is een betonnen betegelde bak van 4 bij 4 meter met een diepte van 0.60 mtr dus een 8m3 inhoud...

vanwege de overmaat vissen heb ik noodgedwongen alles opnieuw moeten opstarten ik ga het verloop hier tonen...ps ik hoop dat het goedkomt..

20220425_122019.jpg.3b5a4f1e97a8fc0fa6dd0e2a14bb2798.jpg

situatie

dit is de situatie in onze oostelijk gelegen zijtuin..

Over deze tuin....de inrichting...wat je hier ziet...

Deze tuin van ongeveer 16 meter breed en 20 meter diep is formeel ingericht met een( pas gezaaid) gazon en op de 4 hoeken betonvazen gedecoreerd met ramskoppen en guirlandes..die vazen vul ik met seizoensplanten...

Het gazon is rondom omgeven door Prunus serrulata Amanogawa(14 stuks van de in totaal 17) welke op 4 meter afstand staan met ligusterblokken eronder in een gemengde vaste plantenborder met daarin rozen geplant in blokken van 4 en 2 struiken.....telkens 2 voor de bomen en 4 tussen de bomen in de rij...

Heel rechtlijnig ..zoveel mogelijk symmetrisch...deze tuin is zo goed mogelijk op kleur met als hoofdkleuren pink,lighpink lichtroze witroze en wit...en ondersteund met wat grijsbladigen..(alhoewel er nog wel een en ander verandert)

Bij de vijverbak zijn 2 Gunnerra manicata geplant bij de overstort(die ervoor zorgen dat het waterpeil niet boven de 0.55 mtr komt te staan) zodat teveel aan water eerst bij hun in de grond zakt

en 2 ligusterblokken met een betonnen bankje dat tzt geheel in de liguster moet verdwijnen dwz de liguster wordt de rug en armleunig....

Over de vijver...

De vijver wordt (bij) gevuld via een ondergrondse leiding met water uit de watermijn(een soort ondergrondse bron welke zich bevindt onder het witte huisje links dat is daar bovenop gebouwd)

De andere vijverbak is rechts naast het witte huisje en wordt gevuld met regenwater van het dak...... die bak zit vol kikkers en salamanders en is altijd helder..die bak is de gerenoveerde originele tanque die bij het huisje hoort(dwz het originele huisje wat er stond) ..de inhoud daarvan is 1.7m3 als zuurstofplant is daar gedoornd hoornblad en er staat een lelie in...een James Brydon...

..de aanleg van dit gedeelte is net grotendeels voltooid en al gestart in 2019...in dat jaar zijn de meeste planten uit Nederland aangekomen en had ik het terrein op laten schonen

..veel planten in onze tuin heb ik uit mijn vorige tuin gehaald maar ik heb ook het nodige bijgekocht her en der...

Waarom duurt dat dan zo lang?....omdat ik nogal een grote tuin heb en de meeste planten ook zelf vermeerder.

.en bijna alles alleen doe, soms met de hulp van mijn vrouw die vooral onkruid uittrekt...

Ik vindt dit het beste bij de stijl van ons huis passen het is overigens mijn eigen idee, in het verleden heb ik wel meerdere tuinen bedacht...

Het huis is een oud landhuis/boerderij met bijgebouwen uit 1900 ongeveer...wat het volgende project gaat worden... ;)

Edited by Batdah

• Author

het water nu vandaag...20220425_120054.jpg.2328d91943955d8644f862e3b71c9b0e.jpg

toestand

ik heb alle planten verpot en van tuingrond voorzien en in potten en kratten geplaatst...voorheen groeiden de planten slecht tot zeer slecht..wat kon liggen aan dat ik dichte potten gebruikt had..het einige wat woekerde was de lisdodde..

het hoornblad drijft los in het water dat heeft nl geen wortels..

en in elke pot of krat (totaal 8) een stuk brasiliaanse waterpest geplant..samen met 24 waterleliestekken van een onbekende cultivar..ik had die een jaar of 20 terug gekregen ik vindt ze mooi vandaar...de kleur is heel lichtroze en het blad is vrij donker..het is een grof soort...

Edited by Batdah

• Author

Draadalgen en hoornblad...

20220425_120103.jpg.4b8b9b1efa8ceefc62d6ce3155954958.jpg

• Author

20220425_120011.jpg.80c752e0e9dc97cdc9b1f7fa381df19b.jpg

nog een overzicht hier is de hoeveelheid gedoornd hoornblad goed te zien...

Het hoornblad is ongezien meegelift met de waterlelies die ik uit mijn vorige vijver had meegenomen heel vreemd want de leliestekken had ik uitgespoeid en die opgepot in potrond

...een geluk want hier kun je niks kopen op het gebied van vijverplanten...ja alleen waterlelies...maar geen zuurstofplanten..

.in de rivier groeien wel zuurstofplanten maar die zijn stromend water gewend en verslijmen dus zodra ze in stilstaand water teechtkomen..en dan nog het risico van visse eieren..ik had daardoor enkele duizenden vissen ongevraagd hier zwemmen ik had vorig jaar een 3000 afgevangen en bij het leegpompen alweer aangegroeid tot een aantal duizenden stuks..

De wens is een vijver met insecten kikkers en salamanders...in Nederland had ik destijds een natuurvijver zonder vissen en die is 10 jaar helder gebleven zonder dat ik daar ooit iets aan gedaan had(behalve uitbaggeren)...er zaten daar wel rivierkreeften in op een gegeven ogenblik--

Edited by Batdah

• Author

van bovenaf gezien,

20220425_133043.jpg.91d2b0a0fb6278aab0e2e0304ff19c39.jpg

• 3 weeks later...
  • Author

Ik had een update befoofd nou hier komt deze ;)

Vandaag de vijver begint rap helder te worden...je kunt de bodem weer zien...ik heb niet ingegrepen maar de vijver was vorige week totaal ondoorzichtig...nu zijn de zuurstofplanten aan de groei en er zitten alweer 4 kikkers in en ook al kikkervisjes en de nodige insecten en we zie ook de vuurlibelle weer terug..

20220517_120309.jpg.0e764ceb64feac6e5e91ddff63dfa67d.jpg

• Author

20220517_120306.jpg.0383c5ab5cbda2eb02cbf7050ae93ca9.jpg

ik hoop dat het enigsinds te zien is...de waterlelies groeien en de wortels komen al uit de kratten...

de andere tanque is nu troebel ondanks de vele regen van de afgelopen dagen en de James brydon lelie heeft een knop..