Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo allemaal,

Graag leg ik de volgende vraag voor:

In mijn tuin heb ik sinds een aantal jaren een olijfboom staan van ongeveer twee meter hoogte, die in een houten bak staat (ongeveer 50 x 50) gevuld met tuinaarde. Ik heb het vermoeden dat de boom het niet zo goed doet, er komen eigenlijk nooit vruchtjes aan en het blad lijkt nooit echt mooi groen (beetje mat) en zelfs op sommige plekjes een beetje bruin. Ik heb weinig verstand van bomen en planten, dus misschien hoort het wel gewoon zo.

Maar mocht dat niet zo zijn, hoe kan ik de boom weer wat laten opbloeien? De aarde weer verversen? En met welke grond zou ik dit het beste kunnen doen?

En stel ik zou hem in de vaste grond willen zetten, zou dat beter zijn voor de groei?

Alvast dank voor reacties.

Je moet in ieder geval nooit tuinaarde in een pot gebruiken.

In potten gebruik je potgrond. Voor olijfbomen kun je die potgrond mengen met bijvoorbeeld grof zand of lavagruis. Er is ook speciale mediterrane potgrond te koop.

Verder moet alles wat in potten staat voldoende water en mest krijgen.

Olijven kun je in de volle grond planten, maar dan kun je de boom bij strenge vorst niet op een beschutte of vorstvrije plek neerzetten.

• Author

Dank voor reactie Peterplant. Ik schreef tuinaarde, maar het was potgrond waar ik het ooit mee had gevuld. Dus dat zit gelukkig goed.

Zou het nu dan wijs zijn om all potgrond eens te vervangen? Of zou het voldoende zijn als ik er wat mest (welke soort..?) aan toevoeg?

Potgrond hoef je niet te vervangen

, hooguit bijvullen. Bemesten kan met elke mest. Er is wel speciale olijvenmest, maar buxusmest is ook prima.