Jump to content

Featured Replies

Posted

Vorige week gazon geverticuteerd, en binnenkort weer wat graszaad zaaien.

Op diverse plaatsen kom ik blad van boterbloemen tegen,(niet in bloei) mooi in een weiland maar liever niet in mijn gazon.

De boterbloemen staan op gemeentegrond in de berm, maar zijn dus nu op diverse plaatsen ook in mijn gazon gekomen.

Contact gehad met gemeente maar zij doen hier verder niets aan.

Wat voor middel kan ik gebruiken om de boterbloemen in mijn gazon te kunnen doden?

Uitsteken is geen optie.

Ik ga een antwoord geven wat niet politiek correct is tegenwoordig...

Een herbicide dat 2 zaadlobbigen doodt...zoals bv Silvanet...maar uitsteken icm mesten met stikstofrijke minerale mest is tegenwoordig meer geacceptteerd

• Author

Ik ga een antwoord geven wat niet politiek correct is tegenwoordig...

Een herbicide dat 2 zaadlobbigen doodt...zoals bv Silvanet...maar uitsteken icm mesten met stikstofrijke minerale mest is tegenwoordig meer geacceptteerd

Silvanet is een product uit België, dat kan ik niet kopen in Nederland, zag via Google dat je daar een licentie voor nodig hebt.

Dat is ook voor het middel Roundup.

Dus tja wat moet ik dan gebruiken wat goed werkt.

Bij mijn weten is dit gewoon beschikbaar zonder licentie...ik heb dat ook ooit gebruikt..maar ik kocht dat wel in Belgie..(woonde bij de grens)

Ps waar ik nu woon is dat ook gewoon te koop---voor particulier gebruik...

Wat is je maaihoogte? want dat wil ook een wereld van verschil uitmaken...

dwz kort gemaaide gazons met een tekort aan voeding zijn een basis voor ongewenste 2 zaadlobbigen...

• Author

Bij mijn weten is dit gewoon beschikbaar zonder licentie...ik heb dat ook ooit gebruikt..maar ik kocht dat wel in Belgie..(woonde bij de grens)

Ps waar ik nu woon is dat ook gewoon te koop---voor particulier gebruik...

dwz kort gemaaide gazons met een tekort aan voeding zijn een basis voor ongewenste 2 zaadlobbigen...

Op dit moment staat er niet veel gras meer, meer aarde na het verticuteren.

Dus kan het makkelijk behandelen.

Gisteravond wezen zoeken op Google kwam het merk Luxan Primstar tegen. (kleine verpakking mag wel voor particulieren verkocht worden)

Ik moet wel een beetje voorzichtig zijn want tussen de gemeentegrond en mijn gazon staat een rode beukenhaag, deze moet wel heel blijven.

Dus het moet windstil zijn, misschien dat ik het kan overgieten in een kleine drukspuit.

Je kunt spuiten met een groffe druppel of een gieter gebruiken...of nog beter met een kap spuiten...ter voorkoming van drift ;)

Maar beter is met de hand verwijderen...daar blijf ik bij...net als dat verticuteren vaak helemaal niet nodig is!

• Author

Je kunt spuiten met een groffe druppel of een gieter gebruiken...of nog beter met een kap spuiten...ter voorkoming van drift ;)

Maar beter is met de hand verwijderen...daar blijf ik bij...net als dat verticuteren vaak helemaal niet nodig is!

Het verticuteren was echt wel nodig, het was meer mos dan gras, vorig jaar niet gedaan.

Ik heb nu vanmorgen langs de rand bij de beukenhaag, de boterbloemen uitgestoken met een steker, omdat ik anders bang ben dat ik te dicht op de beukenhaag kom met spuiten.

Maar de rest van het gazon spuit ik want het oppervlak is groot.

Wat denk je dat de oorzaak van mos in het gazon is?

Tjah Peterplant ik had ook al een en ander afgevraagd..dat geldt ook voor mos...(wat meestal een structuurprobleem is... ;)

Men vergeet vaak dat gazongrassen houden van voedselrijke grond. Als gazongras genoeg voedsel krijgt zal het alles overwoekeren. Krijgt gazongras te weinig voeding dan gaan planten de kop opsteken die met minder voeding tevreden zijn. Die planten worden normaal gesproken onkruid en mos genoemd. Aan het soort ongewenste planten herken je vaak het probleem. Zo groeit klaver goed op stikstofarme grond, madelief, varkensgras, paardenbloem en weegbree op verdichte grond, mos groeit nog goed op zeer voedselarme grond. Mos groeit zelfs nog op straatstenen.

Van een goed groeiend mooi gazon verdwijnt bij normaal onderhoud ongeveer 1 kilo echte meststoffen ( voedingszouten) per 100 vierkante meter per maand ( in de groeimaanden april tot en met augustus)

Onder normaal onderhoud versta ik dat het gras op de juiste hoogte gemaaid wordt en dat het afgemaaide gras afgevoerd wordt.

Op het moment dat er meer voeding verdwijnt dan dat er aangevoerd wordt, verarmt de grond en zal op een gegeven moment het gazongras verdwijnen en andere, minder gewenste planten verschijnen.

Natuurlijk spelen zaken als grondsoort, schaduw, concurrentie van bomen en hagen ook een belangrijke rol, maar het belang van bemesting wordt vaak vergeten. Mensen op rijke grond hebben andere ervaringen als mensen op arme grond, dus het is moeilijk om een algemeen advies te geven.

• Author

Wat denk je dat de oorzaak van mos in het gazon is?

zandgrond, veel bomen tegenover, om het huis.

Motormaaier op stand 4

• 3 weeks later...
  • Author

Het "gemene" goedje heeft nog niet zoveel uitwerking.

Heb het op een bewolkte dag gespoten, maar iemand zei dat ik het beter op een avond kan spuiten.

Hij gaf aan het opnieuw te spuiten, tja......

Ik heb nu in de gemeenteberm waar dus ook allerlei onkruid staat oa de kruipende boterbloem, paardenbloem etc.een rand afgestoken een flink stuk vanaf mijn haag, zodat ik minder het risico loop dat het weer onder mijn heg doorkruipt, en mijn gazon.

Gemeente doet helaas niets aan deze berm, het mooiste zou zijn wanneer deze grond even gevreesd zou worden (dan ben ik al het onkruid kwijt in de berm) maar helaas geen respons van de gemeente. ( Ben bang dat het probleem dan blijft) :roll:

Inzaaien van graszaad is ook nog even niet aan de orde kurkdroog, en voorlopig nog geen regen.

Ik weet niet waarmee je gespoten hebt maar je zult wel enige weken geduld moeten hebben want de huidige middelen zijn veelal zwak!

En over dat frezen van de gemeentegrond dat zal niks uithalen...ja je zult meer boterbloemen krijgen en zaadonkruiden..maaien heeft veelal meer effect!

En boterbloemen in je gazon dat is toch meestal een beetje eigen schuld dikke bult...ik weet nu niet wat 4 voor hoogte is maar als dat voor 4 cm staat dan is dat veel te kort..

• Author

Ik weet niet waarmee je gespoten hebt maar je zult wel enige weken geduld moeten hebben want de huidige middelen zijn veelal zwak!

En over dat frezen van de gemeentegrond dat zal niks uithalen...ja je zult meer boterbloemen krijgen en zaadonkruiden..maaien heeft veelal meer effect!

En boterbloemen in je gazon dat is toch meestal een beetje eigen schuld dikke bult...ik weet nu niet wat 4 voor hoogte is maar als dat voor 4 cm staat dan is dat veel te kort..

Nou over die boterbloemen denk ik echt anders..... ze zijn echt wel via de gemeentegrond ontstaan, want ik had ze eerder niet.

Maar helaas gemeente komt niet vaak langs om te maaien, dus heb het van de week maar even zelf gedaan. :roll:

Ik heb met Luxan Primstar gespoten, zo'n veertien dagen geleden.

Wat ik aan wilde geven dat is dat als de omstandigheden er naar zijn de onkruiden zich vestigen....als de mat gezond is zul je daar nl geen last van hebben!

Ik heb in Nederlan 10 jaar een gazon gehad naast een rij eikenbomen ik heb nooit onkruid gehad maar ik gaf veel kunstmest en ik maaide vaak en verder deed ik eigenlijk niets..verticuteren heb ik nooit gedaan wel voerde ik het maaisel altijd af..

• Author

Wat ik aan wilde geven dat is dat als de omstandigheden er naar zijn de onkruiden zich vestigen....als de mat gezond is zul je daar nl geen last van hebben!

Ik heb in Nederlan 10 jaar een gazon gehad naast een rij eikenbomen ik heb nooit onkruid gehad maar ik gaf veel kunstmest en ik maaide vaak en verder deed ik eigenlijk niets..verticuteren heb ik nooit gedaan wel voerde ik het maaisel altijd af..

Eerst afwachten.... wanneer we kunnen inzaaien, en dan maar eens goed advies vragen over bemesting. ;)

Dat goede advies gaf ik al, maar samenvattend: 1 kilo 12-10-18 of een kunstmest met een wat hoger stikstofgehalte, per 100 vierkante meter , per maand, in de maanden april tot en met augustus.
  • Author

Dat goede advies gaf ik al, maar samenvattend: 1 kilo 12-10-18 of een kunstmest met een wat hoger stikstofgehalte, per 100 vierkante meter , per maand, in de maanden april tot en met augustus.

in het verleden wel 12-10-18 gebruikt maar in mindere mate/frequentie zoals jij aangeeft, laatste jaren organische mest gebruikt misschien is de samenstelling dan anders.

Edited by Artep

Verticuteren is trouwens niet mos uit je gazon harken, maar met een speciale hark of machine verticale voren in de grond cuteren om de bovenlaag open te maken zodat er weer lucht in de vastgelopen toplaag komt. Na het verticuteren moet er bezand worden of gedrest om die voren open te houden en de bovenlaag beter waterdoorlatend. Met dat verticuteren komt alle mos mee, maar eigenlijk is dat bijzaak. Doel van verticuteren is het gras een groeiprikkel te geven.

Op kleigrond is verticuteren belangrijker dan op zandgrond, waar het eigenlijk niet nodig is.

Organische mest is een goede grondverbeteraar, maar bevat weinig voedingsstoffen. Je moet er dus veel meer van gebruiken.
  • Author

Organische mest is een goede grondverbeteraar, maar bevat weinig voedingsstoffen. Je moet er dus veel meer van gebruiken.

Misschien is dat dan de fout geweest.

Dat zeker....had je dat nog niet begrepen..organische mest is leuk voor je plantenborders of je moestuin maar een gevestigd gazon waar je geregeld van oogst wil eten..,aanvullen dus wat je weghaalt...

• Author

Dat zeker....had je dat nog niet begrepen..organische mest is leuk voor je plantenborders of je moestuin maar een gevestigd gazon waar je geregeld van oogst wil eten..,aanvullen dus wat je weghaalt...

Het was organische meststof van DCM voor gazon (op advies van de buurman) kleine korreltjes , snel oplosbaar

Als je mest met anorganische(minerale) ;) mest met een hoog N getal(dus niet de 12 10 18) dan heeft onkruid nagenoeg geen kans...vaak maaien...maaisel afvoeren..maaien in een hoge stand.....
  • Author

Als je mest met anorganische(minerale) ;) mest met een hoog N getal(dus niet de 12 10 18) dan heeft onkruid nagenoeg geen kans...vaak maaien...maaisel afvoeren..maaien in een hoge stand.....

Bedankt voor je advies