Posted May 1, 20222 yr Hallo,Ik heb een mooie, grote Ficus Benjamina.Helaas heeft deze afgelopen winter best veel blad verloren. Nu ziin er terug bladen bijgekomen en zie ik veel kleine, groene nopjes zitten, maar helaas allemaal aan het uiteinde van mijn plant. Vanbinnen is die nog steeds zogoed als kaal. Is er een manier om hier terug blad te laten groeien zonder mijn ficua volledig te moeten snoeien? Ik las namelijk dat je nieuw blad en vollere groei kan stimuleren door de takken af te knippen net boven een node? Maar dan moeten dus alle mooie, volle takeinden ook af? Dat wil ik liever niet? Kan iemand me helpen?Alvast heel er bedankt!
May 1, 20222 yr 1 De plant staat veel te donker....daarom is ie zo kaal geworden!2 Deze plant staat graag in de volle zon en als dat niet gaat direkt achter een raam en evt in de zomermaanden buiten in de volle zon na eerst afgehard te zijn..3 Doe je niets dan wordt ze nog kaler ....4 Wil je een volle plant dan zul je echt alle takken tot een cm of 5 terug dienen te snoeien....of de plant uit laten groeien tot boomformaat zodat alle kale takken binnenin zitten..
May 1, 20222 yr Author Heel erg dank voor de hulp!- Mijn plant hier pas 1 maand, hoervoor stond die eigenlijk wel ongeveer 1 meter voor een raam. Dacht dat de zon misschien te fel was? Zal hem dan terigolaatsen oo zijn vorige plekje.- Heb helaas geen buiten mogelijkheid.- Snoeien is dus echt mijn enige optie? Alles in 1 keer of kan het ook in stappen? Wat zou beter zijn?
May 2, 20222 yr Als je die plant net hebt kun je denk ik beter overwegen een echt geschikte plant te kopen voor die standplaats...de plant heeft stress van de verhuizingen! Imho oogt de plant sleets door een jarenlange slechte verzorging.Ga je toch snoeien dan moet alles er tegelijk af....je kunt dit niet in fasen doen want dan gaan de takken die je laat zitten verder groeien en de stompen lopen dan niet meer uit!En je dient de plant na de snoei op een zonnige standplaats te zetten omdat de plant anders nooit meer vol groeit!Gaat dit niet dan kun je beter de plant weggooien.....want dan is het een kansloze missie!