Posted May 4, 20222 yr Goedemiddag,2 weken geleden is door de projectontwikkelaar van mijn nieuwbouwwoning hedera geplaatst.Twee weken geleden was hij mooi groen maar nu begint het blad te verkleuren (zie foto’s).De hedera staat niet in tuinaarde, maar in bouwgrond. Had dit uiteraard wel willen doen, maar ze zijn onaangekondigd langs gekomen toen ik aan het werk was. Ik kreeg het advies om te bemesten en dan zou het wel goed komen. Heb dan ook ruim bemest.Is de reden van de verkleuring toch dat er te weinig voeding in de bodem zit? Krijgen ze te weinig water? Of is er nog een andere oorzaak?De tuin ligt zuid-west, de planten staan vrijwel de hele dag in de zon. Ik geef ze 1 tot 2x per week waterHoop dat iemand mij kan helpen
May 4, 20222 yr Dat is zo te zien zonne of vorstschade....de planten komen vermoedelijk uit de kas of van ver en die zijn niet afgehard..maar het kan ook nog zijn dat je teveel voeding geeft...waar heb je mee gemest?Zie ik goed dat de planten met ijzerdraad bevestigd zijn?
May 4, 20222 yr Author Dat is zo te zien zonne of vorstschade....de planten komen vermoedelijk uit de kas of van ver en die zijn niet afgehard..maar het kan ook nog zijn dat je teveel voeding geeft...waar heb je mee gemest?Zie ik goed dat de planten met ijzerdraad bevestigd zijn?Dank voor je reactie!Ik heb bemest met DCM Meststof Vaste Planten, Klimop & Bodembedekkers.Ze zijn met ijzerdraad bevestigd. Kan dat de boosdoener zijn? Als ik het zo zie hebben ze wel nog de ruimte. Ijzerdraad zit losDe zon staat bijna de hele dag op 1x van het hek, maar draait in de avond naar de andere kant. Het lijkt ook alsof het erger is bij de bladeren aan de kant van het hek waar de zon op staat. Wat kan ik hier tegen doen?
May 4, 20222 yr Het kan zijn dat je overbemest hebt en de wortels daardoor verbrand zijn...met geduld groeit dat er wel uit...je kunt beter wel wat minder water geven....een keer per week is ruim voldoende!Aan zonneschade kun je niks meer veranderen dat groeit er ook wel uit later...maar je groenaannemer had de planten beter eerst afgehard!En dat ijzerdraad kun je best weghalen dat gaat later zeker fout!Aanbinden doe je met bindbuis en nooit met ijzerdraad! als je groenaannemer dat zo gedaan heeft is dit een prutser!