Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo allemaal,

In maart/april kreeg mijn jonge Acer in pot weer mooie groen-oranje blaadjes.

Toen het vorige maand heel mooi weer werd met veel zon, heb ik hem verplaatst naar een schaduwplek, waar aan het eind van de dag wat zon komt.

Op dat moment was de grond nat, want ik had hem net water gegeven.

Na een paar dagen waren de blaadjes bruin en gekruld (verschrompeld) :problem: . Een week later heb ik hem maar weer in de zon gezet, maar de plant ziet er niet meer uit.

De pot is nu qua watergift half zwaar. Dus niet zeiknat, maar ook niet droog.

Hoe kan ik de plant weer mooi krijgen?

Standplaats? Veel/weinig water? Etc.

Ik neem aan dat de blaadjes niet meer mooi zullen worden ook al voelen ze nog niet kurkdroog; zal ik in juli (nu nog niet ivm sapstroom) alle takken met blaadjes snoeien?

Mvg Sonya

20220507_150920.jpg.c8f575f7079d7d235c9bb10bce972f55.jpg

Edited by sonya.van-der-horst

Lastig, kan late nachtvorstschade zijn, de plant kan te nat gestaan hebben, er kan een schimmel in de wortels en takken zitten. Het is een kwestie van afwachten of de plant nog wat gaat doen.
  • Author

Bedankt. Het was zo abrupt, deed het prachtig tot ik hem in de schaduw zette. Denk in een te natte pot :problem:

De takken zijn overigens nog wel mooi groen, op de uiteinden na.

Zal ik hem in juli een stuk snoeien? Jammer dat dat nu niet mag ivm de sapstroom.

Die blaadjes moeten er sowieso af natuurlijk.

Blaadjes plukken en takjes snoeien hebben geen nut. Gewoon afwachten.
  • 3 weeks later...

Is je Japanse esdoorn inmiddels weer bijgetrokken?

Hier staat dezelfde soort prachtig in blad (tuin op het noorden in iets grotere pot).

Bruin blad bij Japanse esdoorn (en vervolgens verdroogde blaadjes) kunnen meerdere oorzaken hebben.

Dit kan inderdaad door nachtvorst komen. Koude wind en vorst kan leiden tot verdroging van het blad.

Toch lijkt de pot niet erg groot en is de kans op uitdroging zeker aanwezig. Hoe vaak geef je water? Net zoveel tot het de pot weer uitloopt?

Hoe lang staat de Acer al in deze pot?

• Author

Is je Japanse esdoorn inmiddels weer bijgetrokken?

Hier staat dezelfde soort prachtig in blad (tuin op het noorden in iets grotere pot).

Bruin blad bij Japanse esdoorn (en vervolgens verdroogde blaadjes) kunnen meerdere oorzaken hebben.

Dit kan inderdaad door nachtvorst komen. Koude wind en vorst kan leiden tot verdroging van het blad.

Toch lijkt de pot niet erg groot en is de kans op uitdroging zeker aanwezig. Hoe vaak geef je water? Net zoveel tot het de pot weer uitloopt?

Hoe lang staat de Acer al in deze pot?

Vorst is het niet geweest.

Hij ziet er nu slechter uit dan eerst :(

Een jaar in deze pot.

De pot is nog steeds zwaar van natte aarde, terwijl ik hem al die tijd geen water heb gegeven. Staat niet in de zon. Uitgedroogd is hij dus zeker niet.

Sta te popelen om hem kort te snoeien als laatste kans, maar dat mag dus pas in juli.

Ben een beetje kortaf want heb mijn leesbril niet bij de hand en typ op mijn telefoon, hh.

Vorst is het niet geweest.

Hij ziet er nu slechter uit dan eerst :(

Een jaar in deze pot.

De pot is nog steeds zwaar van natte aarde, terwijl ik hem al die tijd geen water heb gegeven. Staat niet in de zon. Uitgedroogd is hij dus zeker niet.

Sta te popelen om hem kort te snoeien als laatste kans, maar dat mag dus pas in juli.

Ben een beetje kortaf want heb mijn leesbril niet bij de hand en typ op mijn telefoon, hh.

Kan ook nog het tegenovergestelde zijn: te nat. Ook dit kan leiden tot bruin worden en afvallen van blad.

Is er misschien iets mis met de de afwatering?

Als je in dit droge voorjaar nog geen extra water hebt gegeven en de grond in de pot (ook meer naar onderen) nog steeds nat is, dan zou ik dat wel vermoeden...

Hier inmiddels al van voorjaarsblad naar zomerblad aan het kleuren.

AcerpalmatumOrangedreamzomer01.jpg.a4a356e9380973b2cb9b4185e6190238.jpg

• Author

Waarschijnlijk inderdaad te nat. Alle takken zijn nu inmiddels bruin, dus einde verhaal....jammer, hij was zo mooi :roll: .

Bedankt voor alle reacties!