Posted May 10, 20222 yr HalloEen jaar geleden verhuist naar een huis met tuin en daar nu eindelijk iets moois van maken.Omdat het een zware kleigrond is hebben we de eerste 15 centimeter losgemaakt en gemengd met tuinaarde. Er blijven alleen veel bonken klei heel en zijn haast niet stuk te krijgen. Komt deels ook door de droogte. Wat is het beste om te doen......De grote bonken klei eruit halen of laten zitten?
May 12, 20222 yr Het beste is om compost, bladaarde en organische mest erdoor te verwerken en de grote bonken weghalen.
May 12, 20222 yr Klei is heel vruchtbaar...en ja niet leuk om te bewerken Je kunt klei prima bewerken door te wachten na een vorstperiode...je kunt ook brekerzand doorfrezen..en zoals ik hierboven lees compost toevoegen..ook bekalken maakt de bewerkbaarheid beter!de bovenlaag kun je mengen met hierbovengenoemde let op mengen noooit geheel vervangen!! Ik persoonlijk zou niets doen dan bewerken en inplanten..dus de klei de klei laten Beter nog is je tuinplan aanpassen op de klei! scheelt veel geld en levert een mooie tuin op!
May 15, 20222 yr Author Bedankt voor de reacties. We waren niet van plan om de grond te verwijderen, want idd, kleigrond is zeer vruchtbaar en er zijn veel planten die prima gedijen op kleigrond.Ik vroeg me alleen af wat te doen met de bonken die blijven liggen.
May 15, 20222 yr Die bonken vallen vanzelf uit elkaar als het gevroren heeft....waarom zou je die verwijderen....als je klei hebt is heel je teeltlaag een grote bonk!