Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo Allen!

Ik heb sinds vorig jaar een eigen gazon waar ik veel van geniet. Maar waar ik dus nog niet veel ervaring mee heb.

Nu is het zo dat mijn gazon plots overspoeld wordt met verschillende soorten (woekerend) onkruid. (zie foto).

Ik heb geen idee wat het is, hoe het zo massaal in mijn gazon komt, en vooral; hoe ik er af kom. Dit geldt tevens voor Klaver, die ik nu ga bestrijden met pokon tegen onkruid.

Mijn gazon is vorige zomer met zoden gelegd, begin dit jaar heb ik geverticuteerd, dit niet met kalk bestrooid omdat een bodemtest aangaf dat dit niet nodig was (wellicht heb ik deze verkeerd uitgevoerd).

Heeft iemand een idee hoe dit plots zo kan woekeren en waar dit vandaan komt?

IMG20220513111149.jpg.f22b525866d00765737ba2bf15baad58.jpg

IMG20220513111134.jpg.9dca06d649fe22d1eed2d56024d9b80d.jpg

Ik denk dat het om ereprijs gaat,

Geef je wel genoeg mest en maai je niet te kort

Klaver is meestal een gevolg van te weinig mest en een nieuw gazon behoort niet vol onkruid te komen.

Ook verticuteren is niet nodig bij een nieuwe mat.

• Author
Te weinig mest is goed mogelijk. Hoe vaak is aan te raden?

Dat hangt af van de mest! maar in de praktijk mest je vanaf maart en ga je door tot eind oktober..afhankelijk van de temperatuur.

Belangrijk is dat je mest neemt met een hoog N getal liefst boven de 20 maar hoger is beter....ga door met voeden zo lang het gras groeit!

Voer altijd het maaisel af en maai in de hoge stand!

Kalken is grote onzin dit is zelden tot nooit nodig...mesten met minerale mest zorgt voor een mooi gezond gazon.