Jump to content

Featured Replies

Posted

Vanmorgen ontdekte ik dat de beukenhaag aardig vol zit met luis.

Ik schudde en er kwamen ook allemaal blauwkleurige vliegjes tevoorschijn.

Ik las ergens dat je eerst kan proberen de haag flink nat de spuiten.

Maar stel dat dit niet voldoende is wat voor middel kan ik dan gebruiken?

Zitten er luizen op de takken of op de onderkant van het blad met een soort witte pluis?
  • Author

Witte pluis aan de onderkant, plakkerig.

Heb de haag gisteravond goed nat afgespoten, ook tussen,en onder de bladeren, denk dat ik dit nog een keer zal herhalen deze week.

Er kwamen ook blauw/witachtige vliegjes uit. (is dat vliegende luis)

Maar... deze vliegen al paar dagen hier om het huis, zouden deze ook uit beukenbomen kunnen komen die hier in de omgeving staan.

Heb dit nog niet eerder meegemaakt.

Beukenwolluis. Komt veel voor op pasgeplantte beuken. Als de plant goed aangeslagen is groeit die daar doorheen.

Blijf je last houden van deze luis, dan heeft de plant het om een of andere reden niet naar hun zin.

• Author

Peterplant,

Haag staat er nu 5 jaar, op het zuiden.

Ieder jaar wat compost eronder gebracht in het voorjaar.

Heb nu wel meststof gekocht speciaal voor beukenhaag, maar kan dit pas toepassen wanneer er regen komt, en dat is hier nog steeds niet gevallen.

Ieder jaar zit er wel wat luis in maar niet zoveel als dit jaar.

Wat mij opvalt ... de groene beukenhaag op een andere plek in mijn tuin heeft er minder last van.

(meestal helpt de regen om het te verwijderen)

Tegenover de weg staan eikenbomen, ik weet niet of dit nog invloed heeft op mijn rode beukenhaag.

Haag staat op zandgrond.

Ik wil liever geen chemisch middel gebruiken, ik las net iets van zeepoplossing, met water, en spiritus.

Ik denk dat ik van de week nog maar een keer spuit met water......of liever een regenbui. :angel:

Witte pluis aan de onderkant, plakkerig.

Heb de haag gisteravond goed nat afgespoten, ook tussen,en onder de bladeren, denk dat ik dit nog een keer zal herhalen deze week.

Er kwamen ook blauw/witachtige vliegjes uit. (is dat vliegende luis)

Maar... deze vliegen al paar dagen hier om het huis, zouden deze ook uit beukenbomen kunnen komen die hier in de omgeving staan.

Heb dit nog niet eerder meegemaakt.

Die wat je blauw witachtige vliegjes noemt zouden evengoed predatoren zoals gaasvliegen kunnen zijn...meestal als er veel luis is zijn er ook predatoren aanwezig..

Ik ben van mening dat je niet te snel moet ingrijpen..het probleem lost zich vanzelf wel op...en als ik dit zo lees weet ik weer waarom ik in Nederland destijds voor haagbeuk gekozen had en niet voor beuk.. ;)

• 2 weeks later...

In de meeste gevallen is ingrijpen niet nodig. Bij een beukenhaag die al langer staat, hoef je eigenlijk niets te doen. Hoort er een beetje bij, vooral na milde winters is er veel luis. Niet alleen in de beukenhaag...

Mocht je toch willen ingrijpen, hier tips tegen bladluis. Maar wij zouden gewoon afwachten (en met een beetje mazzel weten de mezen en lieveheersbeestjes je haag al snel te vinden.

• Author

In de meeste gevallen is ingrijpen niet nodig. Bij een beukenhaag die al langer staat, hoef je eigenlijk niets te doen. Hoort er een beetje bij, vooral na milde winters is er veel luis. Niet alleen in de beukenhaag...

Mocht je toch willen ingrijpen, hier tips tegen bladluis. Maar wij zouden gewoon afwachten (en met een beetje mazzel weten de mezen en lieveheersbeestjes je haag al snel te vinden.

Ik heb de hagen 1x goed afgespoten met water, en de regenbuien hebben ook goed geholpen. : )

Iedereen heeft er dit jaar meer last van, zowel in nieuwe als oude hagen.

Ik heb de hagen 1x goed afgespoten met water, en de regenbuien hebben ook goed geholpen. : )

Iedereen heeft er dit jaar meer last van, zowel in nieuwe als oude hagen.

Klopt helemaal. Veel "last" dit jaar. Wel mooi om vogels zoals mezen af en aan zien te vliegen voor wat lekkere hapjes!