Jump to content

Featured Replies

Posted

Beste groenforummers,

Sinds vorig jaar ben ik de strijd met mijn kleigrond aangegaan. Ik heb graszoden gelegd die vrijwel niet 'pakten'. Dit jaar de kale plekken doorgezaaid en het nieuwe gras groeit als een trein. Echter heb ik veel last van rare gele plekken

gras3.jpg.78680976b0478dd7555df6a3c7760565.jpg

en

gras1.jpg.04a06dc3d72fedafa6ebc1760dd67037.jpg

en het gras groeit onregelmatig:

gras2.jpg.07f51206ff9e3eb8043f6b34bd943e50.jpg

Weet iemand wat dit is en wat ik er aan kan doen?

Mijn aanpak dit jaar:

Februari: geverticuteerd & kalk gestrooid

Maart: gras doorgezaaid

Eind april: eerste keer gemaaid (6cm) en bemest (NPK 8-4-20)

Begin mei: aaltjes tegen emelten

Sindsdien wekelijks gemaaid op 4cm.

Hoop dat iemand kan helpen!

Onregelmatige groei van gras heeft vaak te maken met een onregelmatige ondergrond. Dus op de ene plek is de grond onder de zode beter dan op een andere plek.

Onregelmatig strooien van mest kan ook een mogelijkheid zijn.

Kalk strooien is een soort standaardadvies maar is meestal niet nodig, zeker als je op kalkrijke grond zit. Teveel kalk kan een averechts effect geven.

Als je kunstmest strooit, gebruik dan een meststof met een veel hoger stikstofgehalte.

Idd mesten en nog eens mesten met minerale mest met een hoog N getal---en 4 cm is veel te kort!!!
4 cm kan prima als het een speelgazon is. het liefste maai je niet in de volle zon. Probeer steeds de richting te veranderen wanneer je weer gaat maaien. Let op dat teveel mesten ook niet goed is voor het gazon. Zorg tevens het gras te sproeien wanneer je mest. Dit kan brandplekken veroorzaken.
Te veel zout over je eten gooien is ook niet goed. 5 x 1 kilo kunstmest op 100 m2 per jaar is niet te veel.

4 cm kan prima als het een speelgazon is. het liefste maai je niet in de volle zon. Probeer steeds de richting te veranderen wanneer je weer gaat maaien. Let op dat teveel mesten ook niet goed is voor het gazon. Zorg tevens het gras te sproeien wanneer je mest. Dit kan brandplekken veroorzaken.

4 cm is veel te kort...bij die hoogte leg je de grond bloot zoals op bovenstaande foto ook te zien is...dat is icm honger het recept voor onkruid en mos!

Een minimum hoogte van 6 tot 8 cm is bij wekelijks maaien beter..meestal hoe lager de maaihoogte hoe vaker je maait(meerdere keren per week)

En dat verbranden gebeurt bij ouderweste chloorhoudende meststoffen..die mag je niet op dauwvochtig gras toepassen en die moet je meteen inregenen...en die weken kort dus die dien je maandelijks toe...maar die hebben wel een lage kiloprijs ;) althans voor de oorlog..

Er zijn langzaam werkende meststoffen die hoef je niet in te regenen en die kan je zo dik strooien als je wilt zonder dat schade optreedt!

Ps waarom de maairichting veranderen het lijkt me lastig en ook nutteloos maar misschien kun je dat ontkrachten..