Posted May 20, 20222 yr Dag mensen met groene vingers,Rond vorig jaar zomer heb ik een Fycus Lyrata boompje gekocht voor in mijn woonkamer. Ik ben erg blij met de plant maar tijdens de herfst en winter begon hij behoorlijk wat blad te verliezen. Na een tijdje heb ik hem bij het raam geplaatst waar hij langzaam stopte met het verliezen van blad. Sommige bladeren zijn nog wat bruin maar de plant verliest geen blad meer.Het liefst zou ik willen dat de plant weer wat meer tot leven komt en nieuwe bladeren groeit maar dit gebeurt niet. Het raam waar de Ficus staat richting het zuid-oosten. De plant krijgt zover ik weet dus wel voldoende zonlicht en ik geef de plant ongeveer 1-2 keer per maand Pokon plantenvoeding. Verder zorg ik ervoor dat de grond altijd een beetje vochtig is.Moet ik mij zorgen maken? Wat kan ik doen om de Ficus nieuwe bladeren te laten groeien?Ik hoor graag jullie advies!
May 20, 20222 yr 1 heeft de pot afwateringsgaten? nee? dan eerst zorgen dat je de kluit kan doorspoelen om zoutophoping te voorkomen..zoutophoping geeft bladrui en dorre bladranden!2 standplaats bvk in de volle zon!!! ik denk dat er te weinig licht is voor deze grote boom--je kunt er een daglicht lamp boven hangen..ik zie de plant naar het te kleine raam trekken!3 draai de plant minstens elke 2 weken! 90 graden zodat alle kanten voldoende licht krijgen--maar je mag ook vaker draaien!(ik zou wekelijks 45 graden draaien)4 stop met bemesten!!! jebent de plant aan het vergiftigen...de plant groeit niet dus geen mest geven! het hoopt zich op in het substraat..ga pas mesten nadat er her groei is...de donkere plekken in de bladranden lijken mij zoutschade!!!!!5 laat de kluit indrogen tussen de gietbeurten! Giet als de kluit droog is en maak deze dan doornat!!!!en vervolgens weer laten indrogen...6 deze Ficus geeft groeispurten... niet een enkel nieuw blad maar meerdere bladeren tegelijk met een tak verlenging...dus soms 3 4 bladeren tegelijk...gevolgd door lange periodes van stilstand,,,het kan zijn dat er een jaar geen groei is...ik heb dat ook meegemaakt...2 jaar stilstand gevolgd door een explosie van groei..
May 21, 20222 yr Author Dank voor de reactie!Er zitten geen gaten in de bak, In plaats daarvan ligt er een laag hydrokorrels onderin die het overtollige water zouden moeten absorberen. Is dit ook goed? Stel ik moet de kluit wel doorspoelen hoe kan ik dit het best doen?
May 21, 20222 yr Zorg voor een bak met afwateringsgaten......dat is bij ik weet niet welke plant levensbehoefte nr 1....dat doorspoelen zal wel vaker nodig zijn...een bak zonder afwateringsgaten is ongeschikt zoals ik aangaf.Hydrokorrels zijn om hydroplanten op te potten of om lichtgewicht beton te fabriceren jouw plant is een grondplant...weg met die troep dus!Er komen heel veel problemen met potplanten voorbij en de meeste oorzaken van deze problemen zijn terug te voeren tot...1 De pot heeft geen afwateringsgaten2 de plant staat te donkerkortom het gaat altijd over hetzelfde..men koopt een plantje thuis wordt dat neergezet waar dat plantje leuk staat...en na een paar weken gaat dat plantje kwijnen en later gaat dat plantje dan dood