Jump to content

Featured Replies

Posted

Ik vind winterhard zo'n vreemde vermelding / benaming. De betekenis kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden (of ligt dat aan mij :oops: ) en ook google heeft me nog geen duidelijk antwoord gegeven.

Vreemde vraag, maar hopelijk heeft iemand een heldere en eenduidige uitleg voor mij.

Het gaat erom dat een plant onze winters op een fatsoenlijke wijze doorkomt zonder al te veel schade. Of en hoe een plant de winter trotseert is (1) afhankelijk van de soort en eventuele selectie van de plant, (2) de kwaliteit van het voorgaande groeiseizoen (na een slappe zomer is de vorstbestendigheid van het nieuwgevormde loof of hout minder) (3) de lokale groeiomstandigheden (beschutte groeiplaats, voldoende droge grond in de winter, voldoende zonnig etc) en (4) van de mate van winterkoude (langdurige kale vorst met een snijdende, droge noordoosten vrieswind heeft een heel andere impact dan een aantal kortstondige matige of strenge nachtvorsten bij windstil weer met sneeuwdek). Winterhard betekend dat een plant, al dan niet met enige bescherming of afdekking, de winter doorkomt en in het voorjaar tot hergroei komt. Wintergroen betekent dat een plant ook nog eens volledig groen de winter doorkomt, zoals de meeste bamboes in Nederland doen.