Posted June 7, 20222 yr Hey Groenforum,Onze amelanchier heeft een redelijke holte in zijn stam, uitgefreten door 2 rupsen. Het was zo goed als onzichtbaar door de windband en de schors hing er eigenlijk nog mooi voor. Naar boven toe gaat de holte nog wel een 20 tal cm verder. De boom staat 3 jaar en we vragen ons al even af waarom hij zo weinig opschoot. Dit zal er wel met te maken hebben. Hoe vullen we dit best op of hoe behandelen we dit? Alvast bedankt.
June 7, 20222 yr Opvullen en of dichtsmeren is geen optie, dat doet meer kwaad dan goed. De boom moet het zelf oplossen. Dat gaat meestal goed.
June 7, 20222 yr De grote vraag is of je wel een boomspiegel bij de boom hebt gemaakt, dat is een cirkel van bijvoorbeeld 1 meter doorsnede rondom de boom. Gras is een enorme concurrent voor jonge bomen.
June 9, 20222 yr Author Om eerlijn te zijn, ik vind dat de binnenkant zich inderdaad al goed “beschermd” heeft. Dan laat ik de boom rustig zijn ding doen. Ik heb er nu een “windel” rondzitten zodat er zich geen nieuwe beestjes gaan nesten. Zijn dat andere adviezen voor?Bedoel je zoals onderstaande met boomspiegel? Want die is er wel. En die wordt mooi onderhouden en jaarlijks een laagje compost. Nu heeft de amelanchier graag een kalkrijke bodem en weet ik niet of het nut heeft hier wat kalkkorrels te strooien.
June 9, 20222 yr Ik weet niet of dat windsel effect heeft. Zorg in ieder geval dat het niet in kan groeien.Keurige boomspiegel. De beroemdste krentebossen staan op de Dwingeloose heide. Dat is humusrijke zandgrond. Krentenbomen hebben op kalkrijke kleigrond meer moeite met groeien dan op zuurdere zandgrond.Het gebruik van kalk is sowieso een veel te veel gebruikt advies dat zelfs een averechts effect kan hebben.Gebruik van compost en andere organische meststoffen is effectiever eventueel aangevuld met minerale meststoffen.