Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo allemaal,

Ik heb een Albizia van ca 2.20m hoog die ik eind zomer vorig jaar heb gekocht en ik onlangs in een grotere pot (50cm) heb geplaatst.

Omdat deze boom als hij wat ouder is (of nu al?) niet van verplanten houdt, wil ik hem eigenlijk al in zijn toekomstige pot zetten. Is een pot van 80cm voldoende?

Verder vraag ik me af waarom mijn Albizia alleen bovenop wat takken met bladeren heeft. Op foto's van andere Albizia's zie ik nl. al veel lager bladeren, bij mijn 2 kleine vorig jaar gezaaide Albizia's ook.

Heeft dat met enten te maken? Weet niet precies wat dat is, maar er zitten wat bobbels op het dunne stammetje en dat doet me aan enten denken :?

Mvg Sonya

20220607_221028.jpg.adddcd49493d1e5813ef0d6d4440e262.jpg

Als je ergens leest dat een Albizzia niet van verplanten houdt, bedoelt men uit de grond steken met een kluit en ergens anders planten. Je beschadigt de wortels en dat vindt ze niet fijn.

Een plant die in een pot staan kan altijd in een grotere pot gezet worden. Je beschadigt dan immers geen wortels.

Uit praktische overwegingen zou je de plant in een grotere pot moeten zetten, omdat ze anders snel omwaait .

Dit is een Albizzia op een stam, die hoort dus onderaan kaal te zijn.

Als het de Rosea is, is de plant normaal gesproken gezaaid, als het de Umbrello is wordt ze vaak vlak boven de grond geënt.

Als je grond geschikt is en de plaats beschut kun je de boom ook in de volle grond planten, maar dan wel gelijk op de juiste plek plaatsen en niet meer verplanten.

• Author

Bedankt Peterplant.

Plaats in de volle grond is er helaas niet.

Is een pot van 80cm voldoende?

Zou 60cm evt ook voldoende zijn? Die heb ik nl al, die van 80cm moet ik nog kopen ;)

Het gewicht mbt omwaaien even terzijde.

4300812_01.jpeg.9a89e36ec3974614f410c391a71b8339.jpeg

Als 60 cm minimaal 10 tot 15 cm groter is dan waar die nu in staat is dat voorlopig genoeg.

Gebruik wel goed waterdoorlatend potgrond of meng de potgrond met lavagruis of grof zand of gebakken kleikorrels . Zorg voor een goede afwatering van de pot.

• Author

September vorig jaar in kweekpot gekocht en direct in ca 40 pot.

In maart/april in 50 gezet. Dacht dat ie dan lekker veel ruimte zou hebben, maar de kluit was al groter dan ik dacht; rond de kluit was maar 5cm ofzo extra ruimte. Niet veel ruimer dus.

Daarom maar beter wéér in een grotere pot, maar dan liever gelijk in zijn definitieve pot. In mijn eentje verpotten met mijn slechte rug is nogal lastig, met name de kluit uit de pot krijgen :(

Die van 80cm is nu in de aanbieding, vandaar dat ik er naar vraag. Alsnog duur, dus als 60cm, die ik dus al heb, óók goed is dan liever in de 60.

Jij zegt "voorlopig" genoeg...heb je het dan over een jaar? 2 jaar?

Ik heb hem nu in gewone potgrond staan met een laag hydrokorrels onderin en rondom de kluit. Verder kon ik niks omdat de ruimte in de pot zo beperkt was. De volgende keer zal ik meer hydrokorrels door de grond doen.

Ook grote gaten onderin geboord.

Als de boom van 50 naar 60 gaat dan is voorlopig 2 jaar.
In de natuur is niets definitief. In een 80 cm pot zal de plant het met op tijd water en mest geven een jaar of 8 volhouden en dat is echt een hele natte vinger.
  • Author

Als ik de 80 koop kan hij daar in ieder geval de komende jaren in staan en dan zie ik wel weer verder.

Wellicht dan tóch ergens in de volle grond als ik ben verhuisd oid ;)

Eerst maar kijken of het wat wordt met dit ielige boompje, ben benieuwd.

Nogmaals bedankt voor je tips!

Mvg Sonya