Jump to content

Featured Replies

Posted

Dag iedereen,

In de lente van 2021 hebben wij grasmatten laten leggen.

Nu komen er droge plekken in mijn gras. Nochtans zijn de temperaturen niet heel uitzonderlijk geweest.

3 weken terug heb ik het gazon bemest. (3 dagen na het maaien op een droge dag en regen op de volgende dag. Ook de aanbevolen hoeveelheid zoals op de zak vermeld staat). Zou hier de oorzaak liggen?

Wat kan ik hier nog aan doen zodat het gras zich snel weer herpakt?

Alvast bedankt voor de tips.

Mvg,

Glen

20220625_153828.jpg.6149a63e2bef9887f8b77c163759df05.jpg

20220625_153825.jpg.8c4e534f01290d874d98b1e7063310c2.jpg

20220625_153822.jpg.5200e0727ca6eb02b9dffeb56a971902.jpg

Heel vaak heeft dat plaatselijke doodgaan van gras te maken met verschillen in de samenstelling van de grond onder het gazon. Als de grondbewerking niet overal hetzelfde is kan dat resulteren in verschillen in groei van het gras. Op slechter grond groeit gras slechter dan op betere grond.

Soms kan het ook liggen aan hoogteverschillen in de grasmat. In de dalen blijft het gras langer dan op de toppen.

Kan ook zijn dat je grasmaaier te laag staat ingesteld.

• Author

Dag Peter,

Alvast bedankt voor de info.

De bewerking van de ondergrond en het leggen van de grasmatten werd door de tuinaannemer gedaan. Dat zou je toch mogen verwachten dat dit degelijk werd gedaan 😒...

Ik rij het gras af op stand 4 (van 5). Dus zal niet te kort zijn. Wel is het gazon niet heel effen. Dit jaar heb ik het gazon nog niet gewalst.

Is er iets wat ik er aan kan doen? Bijzaaien (in juli?), gewoon voldoende water geven, ... ?

Mvg,

Glen

Heel vaak heeft dat plaatselijke doodgaan van gras te maken met verschillen in de samenstelling van de grond onder het gazon. Als de grondbewerking niet overal hetzelfde is kan dat resulteren in verschillen in groei van het gras. Op slechter grond groeit gras slechter dan op betere grond.

Soms kan het ook liggen aan hoogteverschillen in de grasmat. In de dalen blijft het gras langer dan op de toppen.

Kan ook zijn dat je grasmaaier te laag staat ingesteld.

Er zit veel kaf tussen het aannemerskoren.

Advies: water in geval van droogte en de bruine stukken wat extra compost en gedroogde koemest geven. Verder geduld hebben. Als de ondergrond niet goed Is, zal zaad ook niet goed kiemen en groeien.

Het gras wat er staat zal gestimuleerd moeten worden om de kale plekken weer vol te groeien.