Jump to content

Featured Replies

Posted

1 Juni gras gezaaid na het verticuteren, er waren veel kale plekken ontstaan door het vele mos wat we eruit hebben gehaald.

Het gras komt helaas niet mooi op heel onregelmatig, nog veel kale plekken, we zijn nu een maand verder en ik had er toch wel meer van verwacht.

Regelmatig gesproeid.

(We hebben natuurlijk wel van alles gehad natte dagen, maar ook al veel droge/warme dagen)

Stel dat het gras zo blijft, dan laat ik het zo maar, want om in juli nog weer bij te gaan zaaien lijkt me niet zo'n goed idee i.v.m. warme dagen die nog kunnen komen.

Dan is het beter om het misschien door te zaaien in augustus, September, of kan het ook nog in Oktober?

Wat is hiervoor de beste maand?

Mos in je gazon wijst er bijna altijd op dat je te weinig mest geeft, dus dat de grond arm is. Op arme grond zal gazongraszaad slecht ontkiemen en slecht groeien. Van oudsher zijn april/mei en augustus/september de graszaaimaanden.

Probeer tot dan je gazon extra te mesten. Inzaaien is dan in het najaar misschien niet eens meer nodig.

• Author

Ik heb op het gazon in de achtertuin, eind Mei na het verticuteren, (daar zat haast geen mos in)

DCM gazonstart gebruikt dat zijn kleine korreltjes. (lossen snel op)

NPK 12-3-3+ 2Mg0

Er bestaat ook DMC gazonmeststof NPK 9-4-7- +2 Mg0

Welke is het beste om dan nu in de voortuin te gebruiken?

(Mij is verteld...dat het ingezaaide gras er eerst op moet staan en dan pas bemesten)

Ik heb op het gazon in de achtertuin, eind Mei na het verticuteren, (daar zat haast geen mos in)

DCM gazonstart gebruikt dat zijn kleine korreltjes. (lossen snel op)

NPK 12-3-3+ 2Mg0

Er bestaat ook DMC gazonmeststof NPK 9-4-7- +2 Mg0

Welke is het beste om dan nu in de voortuin te gebruiken?

(Mij is verteld...dat het ingezaaide gras er eerst op moet staan en dan pas bemesten)

~

Het gras moet er idd eerst op staan maar wat je als meststof gebruikt heeft een heel laag N getal dat ik me niet kan voorstellen dat dit ooit goed komt..de voedingswaarde is imho verwaarloosbaar ;)

En ik denk te menen dat je veel te laat gezaaid hebt...ik ben van mening dat je dat na mei niet meer moet uitvoeren...maar als je genoeg beregent heb je kans dat er alsnog voldoende kiemt..toen ik nog in Nederland woonde deed ik dit in maart/april of na augustus..

Ps ikzelf heb hier dit voorjaar een zg gras soap meegemaakt waardoor de ene helft opgekomen was(de hele dag zo en al vroeg warm) en de andere helft niet(bijna de hele dag schaduw en dus in de winter te koud) later toen het weer veranderde is het zaad alsnog gekiemd...welliswaar wel 6 weken later.. :think: ik heb hier niet de luxe dat ik in de herfst kan zaaien omdat het dan nog te heet is en daarna komt de regentijd(dan spoelt alles weg)...waardoor ik aangewezen ben op de late winter als het droger wordt..

• Author

~

Het gras moet er idd eerst op staan maar wat je als meststof gebruikt heeft een heel laag N getal dat ik me niet kan voorstellen dat dit ooit goed komt..de voedingswaarde is imho verwaarloosbaar ;)

En ik denk te menen dat je veel te laat gezaaid hebt...ik ben van mening dat je dat na mei niet meer moet uitvoeren...maar als je genoeg beregent heb je kans dat er alsnog voldoende kiemt..toen ik nog in Nederland woonde deed ik dit in maart/april of na augustus..

Ps ikzelf heb hier dit voorjaar een zg gras soap meegemaakt waardoor de ene helft opgekomen was(de hele dag zo en al vroeg warm) en de andere helft niet(bijna de hele dag schaduw en dus in de winter te koud) later toen het weer veranderde is het zaad alsnog gekiemd...welliswaar wel 6 weken later.. :think: ik heb hier niet de luxe dat ik in de herfst kan zaaien omdat het dan nog te heet is en daarna komt de regentijd(dan spoelt alles weg)...waardoor ik aangewezen ben op de late winter als het droger wordt..

-------------------------------------------------------------------------------------

*We waren inderdaad laat met inzaaien, maar diegene die mij zou helpen kon niet eerder, helaas.

• Author

Probeer tot dan je gazon extra te mesten. Inzaaien is dan in het najaar misschien niet eens meer nodig.

*Peter kan jij mij aangeven welke kunstmest verhouding ik dan moet gebruiken?

(12-10-18 zijn van die dikke korrels die heel langzaam oplossen, zoek liever iets fijner spul maar dat vind je meer in organisch)

• Author
Bedankt voor alle tip's
  • 5 weeks later...
  • Author

Het gras is mooi op gekomen, en kan het nu al wekelijks maaien, maar nu heb ik nog een vraag hier en daar komt er toch onkruid omhoog.

Heb ergens gelezen over "onkruid weg van Pokon" kan ik dit nu nog toepassen over het gras?

Alles met de hand uitsteken, is wel een beetje groot oppervlak. :angel:

Alle tip's zijn welkom.

* ik heb hier nog wel Luxan primstar staan (vloeibaar oplossen in water) maar dat is misschien een beetje "te heftig"

Edited by Artep

Het gras is mooi op gekomen, en kan het nu al wekelijks maaien, maar nu heb ik nog een vraag hier en daar komt er toch onkruid omhoog.

Heb ergens gelezen een soort meststof "onkruid vrij" kan ik dit nu nog toepassen over het gras?

Alle tip's zijn welkom.

Als dergelijke meststof nog bestaat(ik herinner me Asef Greenkeeper uit mijn jeugd dat gebruikte mijn vader vroeger) dan mag je dat uitsluitend op een volwassen grasmat toepassen...nooit op een jong gazon(jonger dan 2 jaar)

Maar je zult wel weten dat ik je adviseer dat met de hand uit te steken...in het geval van overblijvende onkruiden!

Eenjarige onkruiden verdwijnen vanzelf..

Vergeet niet te bemesten!!

Ik heb overigens nog wel een tip voor je mbt bemesten...je zou daarvoor zwavelzure ammoniak kunnen gebruiken dat bevat 21 % stikstof en verder geen andere stoffen...het is goedkoop en het is makkelijk in te regenen..

• Author

Heb ergens gelezen een soort meststof "onkruid vrij" kan ik dit nu nog toepassen over het gras?

Alle tip's zijn welkom.

Als dergelijke meststof nog bestaat(ik herinner me Asef Greenkeeper uit mijn jeugd dat gebruikte mijn vader vroeger) dan mag je dat uitsluitend op een volwassen grasmat toepassen...nooit op een jong gazon(jonger dan 2 jaar)

Maar je zult wel weten dat ik je adviseer dat met de hand uit te steken...in het geval van overblijvende onkruiden!

Eenjarige onkruiden verdwijnen vanzelf..

Vergeet niet te bemesten!!

Ik heb overigens nog wel een tip voor je mbt bemesten...je zou daarvoor zwavelzure ammoniak kunnen gebruiken dat bevat 21 % stikstof en verder geen andere stoffen...het is goedkoop en het is makkelijk in te regenen..

Ik heb het even aangepast dat onkruid vrij is geen meststof

Leuk dat je je vraag verandert na een antwoord ;)

Maar ik heb nog wel een tegenvraag: Hoe staat het inmiddels met de bemesting want ik lees alleen dat je van het onkruid af wil maar niet dat je de moeite neemt om je gazon te voeden!

• Author

Leuk dat je je vraag verandert na een antwoord ;)

Maar ik heb nog wel een tegenvraag: Hoe staat het inmiddels met de bemesting want ik lees alleen dat je van het onkruid af wil maar niet dat je de moeite neemt om je gazon te voeden!

Buurman kwam net nog langs om wat te brengen hij zei: "grasmaaier stand iets lager zetten grasmat moet dikker worden het is nu nog te open, bemesten, en regelmatig sproeien".

(Het was al een keer bemest, maar dus weer opnieuw, en dat sproeien voerde ik al uit)

Nu nog geen middeltjes gebruiken tegen onkruid, volgens hem gaat dit ook weg door goed te maaien.

Hij zei al gekscherend: " ik kom je controleren"

Ik zal het gaan uitvoeren. ;)

Maar nogmaals bedankt voor de tip.

Schrijf het in ieder geval even op in mijn "tuinschrift "

Nog een fijne avond.

Inderdaad eenjarige onkruiden die kun je eruit maaien....overblijvende onkruiden niet...die houden van kort gras op een schrale bodem.

Dank voor je feedback en we willen wel graag het resultaat zien!

Prettige dag verder(bij jullie is het al avond? hier is het nog middag ;) )

• Author

[

Prettige dag verder(bij jullie is het al avond? hier is het nog middag ;) )

Het is hier nu eind van de middag, ik dacht dat er maar een uur tijdverschil was.

Maakt verder ook niet uit.

En die foto....daar kan je denk ik lang op wachten ben niet zo handig met foto's plaatsen. :lol: