Jump to content

Featured Replies

Posted

Mijn bananenplant krijgt continu nieuwe stekjes aan de onderkant, maar de bovenkant wil niet groeien. Ook zijn de bladeren van een slechte kwaliteit. Hij staat in een 60 liter pot met gaatjes aan de onderkant en is goed nat. Hij staat ongeveer een meter van het raam. Zie bijgevoegde foto's. Heeft iemand tips? :?

20220702_142953_resized.jpg.9457709e935d0b8ffb9d87f0e677fcba.jpg

20220702_142957_resized.jpg.fa99b1711fd43deca3a4b4aef4756fc2.jpg

20220702_142959_resized.jpg.504e98dbfaed3812ceadd426d7d97346.jpg

• Author
Ah oke, bedankt voor de tip. Hoe wordt zo'n verstopping veroorzaakt? Kan ik er zelf iets aan doen om dat volgende keer te voorkomen?

Ja en nee....belangrijk is dat de groei er in blijft...meestal gebeurt dit met planten die niet doorgroeien..

De

groei hou je erin door aan de behoeften van de plant te voldoen...

Bij een bananenplant betekent dat alles in veelvoud...

Licht

Ruimte

potvolume

water

voeding

warmte

• 2 weeks later...

De groei hou je erin door aan de behoeften van de plant te voldoen...

Bij een bananenplant betekent dat alles in veelvoud...

Licht

Ruimte

potvolume

water

voeding

warmte

:-D Mooi gezegd! Het zijn echte vreters! Als de omstandigheden echter goed zijn, dan zullen ze echter meerdere nieuwe bladeren maken per week!

• Author
Ik hoop dat ik er goed aan gedaan heb. Ik heb 'm nu onder de bladeren afgesneden. De stekkies weggehaald en die van de wortels afgehaald. De bovenkant van de stam is nu wel wat zwart. Trekt dat weg en gaat die nog groeien? Of moet ik mijzelf condoleren en een nieuwe aanschaffen met jullie nieuwe wijsheid in pacht? :roll:

Maak er een foto van want na snijden moet je meteen resultaat zien...binnen enkele uren!

Misschien heb je niet diep genoeg gesneden?

• Author

Zie foto

20220712_173822.jpg.a7fc57318b6a8e2bc2b68e5e89220f23.jpg

20220712_173817.jpg.27120794a9f9a0e8c8091fddc154177f.jpg

Dank je....

Dit ziet er niet goed uit!!

Het lijkt me dat de plant overleden is...

het snijvlak is normaal gesproken wat vleziger..

je kunt proberen lager te snijden maar ik vrees dat het einde oefening is

Die lijkt helaas dood.

Maar je had ook nog pups / stekjes toch? Kan je die beter gewoon op laten komen.

Als deze al wel zijn verwijderd: alleen al het feit dat er pups kwamen geeft aan dat wortels nog niet dood zijn. Bananen hebben de neiging om zelfs bij grote problemen toch weer opnieuw op te komen. Zou ik dan zeker even afwachten. Van de hoofd "stam" zou ik niet te veel meer verwachten helaas...

• 1 year later...
  • Author

Na 1,5 jaar een erg mooie grote nieuwe banenplan in huis. Helaas opnieuw na de winter weer stekjes in de grond aan 2 kanten van de plant. Bovenkant grond is wat droog. Van de week een liter water gegeven, dat kwam er onderaan direct uit. Dus hij is nat zat zou ik verwachten. Hij staat voor een groot raam. Ondanks de sombere dagen afgelopen maanden (en af en toe een dag dat ik de jaloezieën vergeet te openen :lol: ) krijgt hij denk ik toch veel licht. Er zit wel een groot ventilatie rooster boven het raam. Die heb ik een tijd geleden maar dicht gedaan vanwege de koude lucht die er in komt. Ongeveer 3 weken terug een beetje voeding in het water gedaan omdat hij somber begon te zien. Zie foto's van de plant hoe hij er nu uit ziet. Beetje hetzelfde als 2 jaar terug.

Is hij nog te redden? Ben benieuwd naar de tips.

20240308_192708.jpg.4dfe55847b8eeccb28aa8ff8464b795b.jpg

20240308_192700.jpg.b2f64413f4d4672a1139180bbf195cf5.jpg

Die krijgt veel te weinig water!

Het feit dat het water er meteen weer uitloopt is een teken dat het substraat veel te droog is!

Zet de plant met pot en al in een bak met water en laat deze daar een uur in staan en dan de plant uit laten lekken!

Als je de plant al zo lang hebt doe je toch echt iets heel fout!

De plant had allang tegen het plafond moeten zitten...

Ps en dat potje is veel te klein!

Ps ik had bij je andere topic al geschreven wat nodig is doe dat dan ook ;)
  • Author
Bedankt voor je uitgebreide reactie! De plant heb ik vorig voorjaar in 1/3 formaat gekocht. Dus hij is wel zeer gegroeid in die tijd. De pot lijkt wellicht op de foto kleiner dan hij werkelijk is. Ik zal morgen eens de maten met je delen. En je tips opvolgen. Nogmaals dank voor t delen.
  • Author

Nog even gemeten. De pot is 50cm hoog en bovenaan 55cm doorsnede. Onderaan ongeveer 25cm doorsnede. De plant is vanaf de grond gemeten, ongeveer 1.50mtr hoog. Ik zoek nog even naar een bak/pot om 'm in het water in te kunnen zetten. Zal evt. (bijv. buiten) een aantal keer een 10 liter gieter water er doorheen gieten ook effect hebben? En misschien tijdelijk buiten in veel licht laten staan?

En oja... heb je advies wat te doen met de stekkies? Weghalen om misschien alle kracht naar de hoofdplant te laten gaan? Of juist iets anders?

Als je de plant buiten zet zal deze beslist verbranden, het is nog te vroeg in het jaar en wil je de plant later in het jaar buiten houden wat overigens prima kan dan dien je de plant langzaam te laten wennen aan het buitenlicht!

Gieten haalt niet veel meer uit want je geeft aan dat het water meteen doorloopt dus in mijn optiek is het substraat al zo droog dat het helemaal geen water meer opneemt!

Onder water zetten is het enige on het substraat weer te bevochtigen!