Posted July 3, 20222 yr Ik heb al bijna 30 jaar een roze prunus in de tuin. De laatste jaren verpietert hij. Blad krult op en valt af, takken verdorren. Wat kan hier aan de hand zijn en kan ik er iets aan doen?
July 3, 20222 yr Mijn eerste indruk Monilia of bacteriekanker....bij de eerste kun je flink terugsnoeien...bij de 2 de is rooien de enige optie...bloedt de boom ?Ik had hier bloemmonilia in dezelfde varieteit(kiku shidare sakura) en was bang de boom te verliezen ik heb alle takken afgezet en de bodem verbetert en bij mij is deze herboren..ik zal een foto plaatsen..
July 3, 20222 yr Dan lijkt het geen bacteriekanker want dan zie je gom opeenhopingen en scheuren en barsten waar bloedingen ontstaan.Dan zou ik denken aan Monilia.Heb je ook niet de groeiplaats verstoort?
July 6, 20222 yr Nee. Er groeien wel veel lelietjes van dalen onder de boom Dat zegt mij niet zoveel...Convallaria is een woekerplant maar heeft geen gevolgen voor de boom--Convallaria is in staat om in een paar jaar een groot oppervlak te coloniserenJe zou de bodem kunnen verbeteren ddor opervlakkig wat compost toe te voegen(mulchen) en een langzaamwerkende meststof (bv Osmocote, Multicote etc) toe kunnen voegen.En de slechte takken afzagen tot zover ze ziek zijn..ontsmet wel je gereedschap!!!!!!!!!!!De boom ziet er zowieso stervende uit dus je kunt er imho niet veel aan verpesten..