Jump to content

Featured Replies

Posted

IK heb zojuist op een heel zonnige plek een grote oude conifeer verwijderd. Niet alle wortels zijn weg. De grond is kaal.

Wat zou ik daar kunnen planten? Nu beginnen er overal brandnetels te groeien.

Ik neem aan dat de grond heel zuur is? Dus ik zoek daar een struik en planten voor. Maar de heesters die van zure grond houden, zijn tegelijk ook schaduw of half-schaduw minners ....

Weet iemand iets voor me?

Waarom denk je dat je grond zuur is? Weet je toevallig op wat voor soort grond je tuiniert?
  • Author
@peterplant Een aanname inderdaad, ik zou het kunnen meten. Maae er heeft jaren een conifeer gestaan. Ik nam aan dat die de grond zou verzuren, maar ik begrijp dat dat niet automatisch zo is?

Ik denk niet dat er veel planten zijn die de grond verzuren. Sommige planten kunnen door hun afvallende loof of naalden de zuurtegraad iets omlaag brengen. Je kunt wel zeggen dat coniferen graag of goed op wat zuurdere grond groeien.

Kijk goed naar de beplanting in de omgeving. Als Rhododendrons tot de dakgoot groeien en alle boerenhortensia's bloeien blauw, dan zal je wel zure grond hebben.

• Author
Dank je voor de reactie!!! Dat is in de omgeving zeker niet het geval!

Afhankelijk van wat je gaat planten:

Coniferen die al jaren staan, putten de grond wel uit. Grote kans dat dit stuk grond voedselarm is.

Mocht je toch graag struiken voor zure grond willen, dan zijn dit goede opties.

• Author
Dank zo ziet het er wel uit!