Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo iedereen ,

Binnenkort verhuis ik en heb ik een vrij grote tuin ter beschikking ( ongeveer 15 m breed en 50 m lang ) . Mooi vlak gazon , die volop licht krijgt . Nu ben ik opzoek naar ideen om winstgevende bloemen , planten & groenten te kweken voor te verkopen vanaf mijn thuis(lente zomer 2023) . Liefst zou ik dit in potten kweken , om het overzichtelijk te houden en niet te moeten graven . Wat denken jullie ?

Mvg ZHerbolist :D :) ;)

Ik zou er niet aan beginnen...als ik dit zo lees denk ik dat je eerst maar eens wat kennis en ervaring op moet doen...maar het is leuk te lezen dat er nog iemand in sinterklaas gelooft :lol:

Geld krijgen voor planten... dat kan prima!

Er is altijd wel iemand die je een euro wil geven voor een mooie grote plant...

Verdienen aan planten is een heel ander verhaal. Je moet dan op zo'n grote schaal kweken voor je er wat aan over houdt. De kosten lopen dan al snel op. Daarbij gelden er een hoop regels en wetten in ons land. Daarbij zijn wij ook nog steeds een land waar dit soort praktijken niet heel gewoon zijn (en mensen dan ook niet erg mee bekend zijn), in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Engeland, sommige delen van Frankrijk en bijvoorbeeld delen van de VS.

Planten kweken kan je het beste doen voor jezelf, vrienden en/ of familie.

Heb je een heel toegankelijk stuk land, dan zou je nog kunnen overwegen om een pluktuin te beginnen. Dat levert al meer op (kost ook meer).

Geld krijgen voor planten... dat kan prima!

Er is altijd wel iemand die je een euro wil geven voor een mooie grote plant...

Verdienen aan planten is een heel ander verhaal

Planten kweken kan je het beste doen voor jezelf, vrienden en/ of familie.

Heb je een heel toegankelijk stuk land, dan zou je nog kunnen overwegen om een pluktuin te beginnen. Dat levert al meer op (kost ook meer).

Een pluktuin nog wel...

Nou ik kan je uit ervaring vertellen dat dat toch echt hogere wiskunde is...

Zelfs de meest kundige bloementeler is niet in staat zoiets op te zetten laat staan te runnen!

Ook met alleen bloemistenbloed kom je er niet..

Je moet zeker als je dat grotendeels alleen doet met af en toe wat geleend personeel toch heel kundig en ervaren zijn..

Het kost veel tijd en ruimte en je moet over heel veel kennis beschikken(je teelt veel verschillende gewassen ik destijd wel een 200) om toch wel minstens 3 maanden per jaar open te zijn omdat het anders nooit gevonden gaat worden..en dan nog in die 3 maanden zoveel omzetten om de overige 9 maanden door te komen..

In februari begon ik al met de voorbereidingen on in juli open te kunnen en na september is het seizoen afgelopen en heb je nog nazorg in 3 maanden continu een gevarieerd zelfgeteeld assortiment aanbieden en dit ook kunnen verwerken...haha en dan ook de markt tevreden houden.

Ik heb al zeg ik het zelf een hele goede tuibouwopleiding genoten maar als ik naar mijn lichting studiegenoten kijk denk ik dat er daarvan misschien 2 zijn die zoiets op kunnen zetten en dan ook nog draaiende kunnen houden..

Ik heb dat 4 jaar lang bestierd en opgezet ik begon met ongeveer 600m2 maar dat was te weinig dus ik groeide naar ongeveer 2700m2 open teelt met nog 200m2 aan kasruimte erbij en een aantal vierkante meters koeling.. na een jaar..maar ik kreeg het met mijnbeperkte tijd nagenoeg niet gedaan..

..hartstikke leuk maar het kind is gestorven bij gebrek aan opvolging en ik kon geen opvolgers opleiden want dat vond het bedrijf waar ik dat voor deed te duur..en mijn tijd was beperkt omdat ik ook nog een leven naast die tuin had ;)

Ik was dat toen zo zat dat ik mijn vrouw die toen net haar baan kwijt was aangetrokken had om mee te werken en bloementelen te leren..ik had zoiets dan kan ik haar in de toekomst voor onszelf inzetten nou dat was een goede keuze

Om een lang verhaal kort te maken wij waren toen al van plan definitief te emigreren wat wij een jaar later gedaan hebben..