Posted July 13, 20222 yr M’n pas gekochte tuin blijkt vol zevenblad te staan en ik kan niet bedenken wat een goede strategie is. We hebben pas over een maand tijd om (langzaam, stapje voor stapje) een nieuwe tuin aan te leggen. Ook hebben we nog geen plan voor de tuin en ik verwacht dat die zie gaandeweg ontwikkeld. De strategieën die ik kan verzinnen zijn:1. Nu niets doen en als we gaan beginnen alles in één keer uitroeien. En hoe dan?2. Nu op plekken waar hoogstwaarschijnlijk borders komen weghalen en andere bodembedekkers planten en de rest later aanpakken.3. Zsm een groot zeil/kranten over al het zevenblad leggen en twee seizoenen wachten.4. Zsm een heel plan voor de tuin maken en beginnen.5. Zodra we echt tijd hebben voor de tuin plek voor plek verwijderen en de nieuwe planten planten.6. De hele tuin afgraven en opnieuw beginnen.7. Verhuizen8. … Edited July 13, 20222 yr by LauraS
July 13, 20222 yr In dit geval helpen halve maatregelen niet.De grond bedekken met gronddoek of antiworteldoek en de boel een jaar lang laten rusten is , na verhuizen, de beste optie.In geen geval halve maatregelen nemen, daar heb je nog jaren spijt van
July 13, 20222 yr Author Ok bedankt. Ik was er bang voor, maar we gaan er toch maar voor . Gras en andere planten gaan dan ook dood hè? Wat tref ik ongeveer aan na een jaar? En als ik het om bestaande planten en struiken heen leg, blijven die wel leven?
July 13, 20222 yr Bekijk het positief.....Zevenblad is de beste bodembedekker die er bestaat....maakt prachtige wit/roze aangelopen schermbloemen prachtig materiaal om een bos pioenrozen(of andere standaard monobossen om te vormen naar boeket) mee te upgraden Zevenblad heeft witte cremeachtige wortels en is dus goed uit de grond te zeven..(misschien toepasselijk zevenblad uitzeven)Je zou het onder de struiken kunnen tolereren en met een begrenzer te werken voor de plaatsen waar je het niet wilt! Geen struik gaat dood door zevenblad het verhindert hoogstens andere planten zich eronder te vestigen( jij hebt er meer last van dan jouw tuin)Je kunt ook alles uithalen en het zevenblad laten staan(of terug laten komen) en dit combineren met gelijksoortige vaste planten zodat er evenwicht onstaat..Japanse anemonenkogeldistelssmeerwortelskoninginnenkruidpluimpapaver hoge tuingeraniumsAcanthus mollisdeze planten zijn prima als solitair in een bed van zevenblad....en imho ook mooi als geheel..de planten zijn zeer standvastig dus voor langere tijd..plant er nog verwilderings bloembollen in en je hebt een makkelijke border.. Edited July 13, 20222 yr by Batdah
July 13, 20222 yr Author Wat een positieve benadering! Fijn en heel verhelderend! Misschien kan ik het inderdaad laten staan in de border met een wortelbegrenzer oid. Goed idee!!
July 13, 20222 yr Ik heb hier de bonte vorm aangeplant en ik overweeg de gewone wilde vorm her en der aan te planten als ik die hier naartoe krijg..deze foto is mijn zijtuin...wel wat verbrand door de hitte het is hier al weken rond de 40 graden...bont zevenblad bij de zwarte plastic potten--Als je de plant als bodembedekker overal gebruikt met de door mij genoemde solitairen hoef je geen begrenzer te gebruiken!Maai het zevenblad geregeld kort en er is altijd fris jong blad..Ps de plant op de voorgrond is venkel ook een woesteling die het prima doet in bovengenoemde combinatie en ook prima snijbloemen levert! Edited July 13, 20222 yr by Batdah
July 13, 20222 yr Wat een positieve benadering! Fijn en heel verhelderend! Misschien kan ik het inderdaad laten staan in de border met een wortelbegrenzer oid. Goed idee!! Als je leert tuinieren met wat je hebt en wat er is zonder meteen alles te hervormen wordt het makkelijker leuker en veel goedkoper en dus beter voor de planeet!
July 13, 20222 yr Author Wat een leuke tuin! Verbrand of niet…Super bedankt voor je input! Ik bekijk het gelijk zo anders die insteek ga ik onthouden tijdens de rest van mijn tuinavontuur _/|\_
July 13, 20222 yr Wat een leuke tuin! Verbrand of niet…Super bedankt voor je input! Ik bekijk het gelijk zo anders die insteek ga ik onthouden tijdens de rest van mijn tuinavontuur _/|\_ Dank je wel hier nog de hele zijtuin Als je een overzichtsfoto van de totale situatie kunt plaatsen willen wij wel even met je brainstormen ivm je mogelijkheden
July 13, 20222 yr Author Zo zag het er een paar maanden geleden uit Achterin gaan we de struiken weghalen om nog twee meter diepte (waar de zon in de middag begint) er bij te halen.Ik denk dat we in het midden gras blijven houden en een schommeltje voor de kiddo’s gaan bouwen. Achterin een terrasje met een bank om op te zitten/liggen…
July 13, 20222 yr Ik zie heel veel sneeuwklokjes probeer die te redden want het kost jaren er zoveel te krijgen en je betaalt er tegenwoordig een klein vermogen voor...Bedenk dat als je alle struiken achter weghaalt ook de privacy weg is!Als je gras in het midden wilt zou je daaromheen een begrenzer kunnen plaatsen want ik ga er vanuit dat je buren ook zevenblad hebben er het in de wortels van de hagen zit en dus nooit zal verdwijnen..
July 13, 20222 yr Mijn eerste indruk is dat de struiken niet voor schaduw zorgen maar dat dat vooral de prunus links is(met dat donkere blad) en bedenk dat schaduw in de zomer ook fijn is! je hebt dat nl niet zomaar terug!
July 13, 20222 yr Mijn eerste indruk is dat de struiken niet voor schaduw zorgen maar dat dat vooral de prunus links is(met dat donkere blad) en bedenk dat schaduw in de zomer ook fijn is! je hebt dat nl niet zomaar terug!
July 13, 20222 yr Author Mijn eerste indruk is dat de struiken niet voor schaduw zorgen maar dat dat vooral de prunus links is(met dat donkere blad) en bedenk dat schaduw in de zomer ook fijn is! je hebt dat nl niet zomaar terug! Ja klopt, het gaat niet om de schaduw van de struik, het gaat om het extra stukje tuin erbij waar begin van de middag als eerste zon is en eind van de middag schaduw
July 13, 20222 yr Author Ik zie heel veel sneeuwklokjes probeer die te redden want het kost jaren er zoveel te krijgen en je betaalt er tegenwoordig een klein vermogen voor...Bedenk dat als je alle struiken achter weghaalt ook de privacy weg is!Als je gras in het midden wilt zou je daaromheen een begrenzer kunnen plaatsen want ik ga er vanuit dat je buren ook zevenblad hebben er het in de wortels van de hagen zit en dus nooit zal verdwijnen.. Ja die begrenzer lijkt me een goed idee ik dacht eerst de borders te omgrenzen, maar kan idd beter gewoon het gras doen. Eerst al het zevenblad er uit dmv worteldoeken en wieden en volgend jaar nieuw gazon aanleggen.Privacy is ok, we wonen achter een school, dus inkijk van hoge buren is er niet echt. En we zetten wel een schutting neer om voetballen ed buiten te houden.