Posted July 17, 20222 yr Ik heb ik de tuin al sinds ik hier woon een vrij grote (ca 4m hoog) struik/boom staan. Ik denk een viburnum, bloeit vrij vroeg met witte bloesems.Dit jaar weer zoals elk jaar gesnoeid en ook een grote dode aftakking eruitgehaald. Daarna leek vanaf een zelfde hoofdtak een andere aftakking ook volledig af te sterven, afgelopen week eraf gehaald nadat hij volledig bruin was. Een andere aftakking lijkt nu ook wat geler te worden maar wel heel langzaam.Heeft iemand een idee wat dit is? Gewoon een van die hoofd stammen die afsterft, een ziekte of schimmel waar ik misschien wat aan kan doen?Linker stam begint nu gelige bladeren te krijgen
July 17, 20222 yr Viburnum tinus, groenblijvend en winterbloeiend.Is gevoelig voor een schimmel die zwarte plekken op tak veroorzaakt. Als de schimmel rondom de tak zit, sterft de tak af.Ik zou zo een struik in de lente eens flink terugsnoeien, 30 - 40 cm boven de grond. Grote kans dat de plant eind van dat jaar weer rond de 80 cm hoog is en frisgroen.
July 18, 20222 yr Viburnum tinus is doorgaans een hele sterke en makkelijke plant.Zie je iets van een aantasting bij de afstervende takken? Het gele blad wijst doorgaans op een tekort aan voeding of water, maar bij een dergelijk groot exemplaar en specifieke takken die afsterven kan er inderdaad meer aan de hand zijn, zoals afsterven door ziekte of schimmel.
July 19, 20222 yr Author Op de stammen zie ik niet iets van aantasting. Wel zie je bepaalde bladeren geel worden. Die aftakking die ik als laatst verwijderd had was ook binnen hele korte tijd helemaal bruin en verdroogd.De aftaking die nu verkleurd begint met wat gelig groen gestipt blad zoals de foto hieronder. Maar verder schieten er allemaal nieuwe scheuten de grond uit die er fris groen uitzien zoals op de andere foto's te zien is. Misschien is er gewoon iets met die rechter stam waar al die aftakingen daarvan nu aant afsterven zijn, maar ik zie er afgezien van het verkleurens blad niet veel aan. Voeding krijgt hij eigenlijk nooit zou dat momenteel aan te raden zijn?