Posted July 18, 20222 yr Tot hoe laat kun je in de avond de tuin blijven sproeien, heb weleens gehoord dat je na 10 uur niet meer moet sproeien omdat het water dan niet meer zo goed verdampt, en kans op schimmel op planten kan ontstaan....is dit waar?
July 18, 20222 yr Over sproeien kan je een heel boek schrijven...In de basis geldt dat sproeien voor de nacht ervoor zorgt dat er zoveel mogelijk water kan worden opgenomen door de grond en planten. Nadeel is dat dit ook de beste tijd is voor de meeste slakken en naaktslakken. Laten die nu net houden van vochtige omstandigheden...In theorie kan er nog schimmelvorming ontstaan, maar alleen als het helemaal niet droogt en telkens nat blijft. Geen issue op dit moment, tenzij je misschien een echte schaduwtuin hebt?Zie ook ons blog over water geven in de tuin voor meer tipsNog een punt over sproeien: Vaak is het beter om water te geven met de hand (emmer of gieter) dan te sproeien. Bij sproeien, raak je vooral de bloemen het blad. De beste plek voor planten om water op te nemen is door water te geven op de grond bij de wortels. Hierdoor verkijk je je vaak op hoe lang je moet sproeien, voordat een substantiƫle hoeveelheid water bij de wortels komt.
July 18, 20222 yr Author Nog een punt over sproeien: Vaak is het beter om water te geven met de hand (emmer of gieter) dan te sproeien. Bij sproeien, raak je vooral de bloemen het blad. De beste plek voor planten om water op te nemen is door water te geven op de grond bij de wortels. Hierdoor verkijk je je vaak op hoe lang je moet sproeien, voordat een substantiƫle hoeveelheid water bij de wortels komt.* Het maakt ook nog wel uit welke sproeier je gebruikt, maar dat is weer een ander verhaal Wanneer ik alles met de hand of gieter moet doen ben ik tijden bezig, heb een grote tuin. Nieuwe aanwinsten/planten geef ik altijd wel met de gieter water, wanneer de rest nog geen behoefte heeft aan water.Bedankt voor de tip's
July 19, 20222 yr Je zou een deel kunnen automatiseren...een irrigatiesysteem...Als je af en toe sproeit kan dat echt geen kwaad je hoeft pas bang te zijn voor schimmels als je dagelijks sproeit...ik doe dat hier gewoon overdag in de volle zon en ga dan door tot middernacht meer omdat ik het anders met mijn tijd niet red maar ik heb een grote tuin!Ik zou dat ook in de nacht kunnen doen en ik denk het beste is net voor zonsopgang maar dan moet je vroeg opstaan(mij niet gezien)Bloembakken en tuinvazen krijgen hier automatisch water 2 keer per dag...om 5:00 uur en nog eens om 14:00 en een deel om 15:00 uur afhankelijk van het kraanvak! Toen ik in Nederland woonde had ik destijds veel potten op mijn terras en diverse buitenmuren en balkon(ongeveer 300) en dan bewijst een druppelsysteem grote diensten zeker icm een timer!Ik heb op ons terrein overal watertappunten aangelegd(zeg maar net als op een begraafplaats) en ik heb een verzonken sproeisysteem in het gazon--bloemborders zijn voorzien van druppelaars en nevelsproeiers en onze groententuin heeft ook een druppelsysteem...zowel buiten als in de tunnelkas.Voorts kan ik het systeem op grondwater laten draaien maar ook met leidingwater als het grondwater op is zoals dat er nu aan zit te komen,,ik heb hier een ondergrondse bron die ik met een pomp leegtrek..
July 19, 20222 yr Author Toen we meer dan dertig jaar geleden hier het huis gingen bouwen. Hebben we in eerste instantie niet aan allerlei dingen in de tuin gedacht aan bewatering.Later hebben we een waterbron laten slaan/ grondpomp aansluiting.Ideaal scheelt heel wat leiding water, maar het is wel een gesleep met slangen, voortuin, achtertuin.Gebruik de grondpomp ook voor het weilandje waar nu met regelmaat "leen schapen staan", daar stond eerder de pony van de kinderen. Kinderen gingen uit huis, pony bleef, maar pony heb ik 3 jaar geleden in moeten laten slapen.Het bevalt me wel die "leen schaapjes" houden op die manier weilandje mooi kaal.