Posted July 19, 20222 yr Hoi mensen! Na jarenlang een tegeltuin met een dode buxus eromheen te hebben gehad, besloot ik eens het tuinieren uit te proberen. Heb 10 dagen geleden een hortensia geplant, zonder enige kennis, wel ben ik goed gecoacht door de buren.Helaas zit de hortensia er momenteel nogal sip bij, door de hitte denk ik? Ik wil graag dat het een succes wordt en ik ben er een beetje onzeker over. Ik geef elke ochtend en avond water, flink wat.. Want het is zo droog hier. Als bijlage voeg ik een foto toe van de Hortensia, hoor graag of het nog wel oké is en te verwachten met deze hitte. Ik heb vandaag en gister een parasolletje in de grond gezet om de plant te beschermen, maar ik zie steeds meer dorre blaadjes verschijnen.
July 19, 20222 yr Het kan zijn dat de bloemblaadjes verdroogd zijn door de hitte. Dat is gewoon pech. Dat hoort ook bij tuinieren: af en toe een teleurstelling. Laat je niet uit het veld slaanDeze hortensia houdt niet van brandende zon, wel van vochthoudende grond. Planten die net geplant zijn hebben nog geen wortels in de nieuwe standplaats gevormd en moeten het doen met het kluitje dat aan de plant zat. Water geven, zeker met deze droogte en hitte is heel erg belangrijk.Al worden de bloemen lelijk, de plant ziet er goed uit. Volgend jaar nieuwe kansen.
July 19, 20222 yr De plant ziet er wel goed uit....De parasol zal daar ongetwijfeld aan meegeholpen hebben...Ik zie wel dat de plant is uitgebloeid...de bloemen staan omgedraaid en dan is de plant uitgebloeid...Ik zie ook een nieuw bloemscherm wat al blauw aanloopt je tuiniert imho op zure grond...volgend jaar zal je plant opnieuw bloeien maar dan meer natuurlijk...en als je niet ingrijpt zal deze ook een zg valse kleur krijgen!Als je deze mooie lichtroze kleur wenst te behouden zou je der een schep kalk bij kunnen doen!
July 20, 20222 yr Author Dankjewel voor de reacties.Oh gelukkig valt het dus mee! Er zijn wel wat bruine randjes bij de blaadjes, het lijkt ook op zonneschade.En ik wil echt graag dat ze roze blijft! Ik gebruik wel speciale hortensia mest die ze me hadden aangeraden toen ik de plant kocht, er zou kalk inzitten en dan zou de plant onmogelijk kunnen veranderen van kleur.Is dit niet voldoende?
July 20, 20222 yr Ik heb het artikel opgezocht en ik kan niet vinden dat het een zg valse kleur voorkomt!Ik zie ook dat het nieuwe bloemscherm blauw aanloopt dus deze meststof voorkomt dat dus niet....dat is wat ik zo ervan zie!Ik tuinier hier ook op zure grond en ik gebruik een produkt uit Ik denk Italie het heet Rosso color...maar ik voeg ook nog kalk toe..Toen ik in Nederland woonde deed ik er jaarlijks een schep mergelkalk bij...dat wekte bij mij destijds goed!Ik heb helaas niet de luxe van een Hornbach.Als er eenmaal een valse kleur ontstaan is is het heel moeilijk dat goed terug te draaien..dat vergt geduld...ik heb hier al ik weet niet hoeveel struiken met een identiteitscrisis gerooid..Ps ik zal zo dat produkt opzoeken voor de samenstelling ervan(weet ik nl ook niet) er zijn meer blauwmaak produkten in de handel dan degenen om dat te voorkomen.. Edited July 20, 20222 yr by Batdah
July 20, 20222 yr Author Dus de plant zou blauw worden, niet paars? Ik zie vooral veel paarse hortensia’s overal. Ik ga dan maar op zoek naar de kalk, maar de verantwoordelijkheid van een hortensia begint nu al te drukken op mijn ziel Dank voor alle antwoorden!
July 20, 20222 yr Dus de plant zou blauw worden, niet paars? Ik zie vooral veel paarse hortensia’s overal. Ik ga dan maar op zoek naar de kalk, maar de verantwoordelijkheid van een hortensia begint nu al te drukken op mijn ziel Dank voor alle antwoorden! Dat kan vanalles tussen paars en blauw in zijn....meestal hoe lichter de kleur hoe blauwer...of lila achtig...als je de struiken in de buurt ziet heb je al een idee wat je te wachten staat..ik ga dat etiket nu fotograferen ik kom er n«dus nog op terug
July 20, 20222 yr en dit is de samenstelling werkzame stof is Calciumcarbonaat volgens hun websitehttps://lizbird.com/en/horticolas/11593-mondo-verde-rosso-color-corante-rosa-1kg-8012526020136.html