Posted July 23, 20222 yr Hallo,In onze stadstuin hebben we frambozenplanten staan. Deze plant geeft vanaf medio juni tm september heerlijke frambozen. Jarenlang ging dit goed. Mijn probleem: de framboos sterft langzaam. De bladeren worden aan de rand langzaam geel en dan bruin, vervolgens sterf het blad geleidelijk af en sterft de framboos langzaam. Dit terwijl deze plant normaal gesproken 3/4 maanden frambozen geeft, sterft hij hij nu al na 1 levering. Ook de jonge scheuten en nieuwe planten sterven na 2 maanden. Zie ook de twee foto's. Wat moet ik doen? Ik heb 1,5 maand geleden de plant extra koemest gegeven en geef hem 1 tot max 2 keer per week water afhankelijk van de regen. Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd.
July 23, 20222 yr Meest logische op dit moment is gewoon verbranding door de zon in combinatie met droogte.Ik zou de planten goed water geven. De bruin geworden scheuten kun je wegsnoeien.Geef meer mest. Dat kan veel meer koemest zijn of een meststof waar ook minerale mest in zit. Koemest bevat weinig voedingsstoffen, het is in feite gedroogde koeienpoep, wat uitstekend is voor het bodemleven.
July 24, 20222 yr Author Dank voor je bericht. Ik twijfel of het verbranding is, dit omdat het de afgelopen 4 jaar wel goed ging. De dichtheid van frambozenplant is wel veel hoger geworden. Ik snoei ze twee keer per jaar, veel nieuwe scheuten die dan daarna weer bruin worden en afsterven. Ik ben bang voor een virus oid.Ik ga kijken wat extra koemest gaat doen.
July 24, 20222 yr Er is geen virus die planten zo bruin maakt. Wat het dichts in de buurt komt is een spintaantasting, maar dan zou de hele plant bruin worden.
July 24, 20222 yr Author Hèhè! Ik heb direct gekeken en er zijn hele kleine mijten inderdaad. Ik zie hele kleine draadjes en mijten/insecten. Ontzettend bedankt Peter!