Jump to content

Featured Replies

Posted

Ik heb een stuk in de tuin waar de grond snel dicht slaat, als het geregend heeft moet ik echt met een grote drietand de grond los maken. planten doen het daar ook minder. Zandgrond.

Ik heb in een weilandje wat naast de tuin ligt ooit eens de grond laten omzetten voor een zandbak voor oude pony,

Op een bepaalde diepte kwam diegene een soort leem laag tegen, leek een beetje stopverf achtig iets, alleen dan geel gekleurd

Misschien zou het kunnen dat dit ook op dit stukje zit.

Al is de grond hier 5 jaar geleden wel los gemaakt voor een nieuwe aanleg voor vaste planten.

Wanneer ik paar meter verder werk is de grond veel losser.

Iemand zei misschien een bank.

Wat zou ik hier aan kunnen doen, dacht zelf misschien grondverbeteraar zoals Vivimus.

Compost komt er om het jaar op.

Tip's zijn welkom.

Je bent goed bezig. Er moet een humuslaagje om de zandkorrels komen. Humus is organisch materiaal dat uitverteerd is. Dus alle organische materiaal wordt verteerd door het bodemleven. Wat het bodemleven niet meer kan verteren noemen we humus. Humus is een donkere, beetje vettige substantie die in staat is vocht en voedingsstoffen vast te houden. Hoe meer organisch materiaal je toevoegt, hou meer humus je kweekt, hoe beter je zandgrond wordt. Het is wel een kwestie van doorgaan en geduld hebben.
  • Author

Je bent goed bezig. Er moet een humuslaagje om de zandkorrels komen. Humus is organisch materiaal dat uitverteerd is. Dus alle organische materiaal wordt verteerd door het bodemleven. Wat het bodemleven niet meer kan verteren noemen we humus. Humus is een donkere, beetje vettige substantie die in staat is vocht en voedingsstoffen vast te houden. Hoe meer organisch materiaal je toevoegt, hou meer humus je kweekt, hoe beter je zandgrond wordt. Het is wel een kwestie van doorgaan en geduld hebben.

Is Vivimus, of andere grondverbeteraar, dan voldoende of zijn er nog andere middelen die ik toe kan passen?

(In de winter laat ik bladeren tussen de vaste planten liggen die verwijder ik in het voorjaar)

Alles wat kan verteren is in principe bruikbaar, maar compost, potgrond en dat soort producten is goed. Vivimus is ook prima, maar wel wat duurder.
  • Author

Alles wat kan verteren is in principe bruikbaar, maar compost, potgrond en dat soort producten is goed. Vivimus is ook prima, maar wel wat duurder.

bedankt voor het antwoord.

*ik kwam via google ook worm- humus tegen, geen idee of dat ook nog een optie is.

Laat de bladeren liggen. Je schrijft dat je deze verwijdert. Als je er teveel aan hebt veeg ze dan naar 1 hoek om het rustig te laten verteren en gebruik dit later weer om tussen de beplanting te stoppen. Regenwormen zullen leven van rottend blad en deze in hun gangen meenemen, waardoor de grond ook weer luchtiger wordt. Bovendien wordt het blad omgezet in voedingstoffen voor de grond.
Humus kun je niet in een zakje kopen. Wormenmest is prima, maar veel te duur op je tuingrond er mee te verbeteren.
  • Author

Laat de bladeren liggen. Je schrijft dat je deze verwijdert. Als je er teveel aan hebt veeg ze dan naar 1 hoek om het rustig te laten verteren en gebruik dit later weer om tussen de beplanting te stoppen. Regenwormen zullen leven van rottend blad en deze in hun gangen meenemen, waardoor de grond ook weer luchtiger wordt. Bovendien wordt het blad omgezet in voedingstoffen voor de grond.

Het duurt veel te lang voordat dit eikenblad is verteerd, daarom haal ik het in het voorjaar weg.

• Author

Humus kun je niet in een zakje kopen. Wormenmest is prima, maar veel te duur op je tuingrond er mee te verbeteren.

Is inderdaad duur.

Je schrijft dat je het blad weghaalt na de winter,

Welnu ik had destijds ook heel veel eikenblad...ik maakte dat klein met de grasmaaier en gebruikte dit als mulchlaag onder Rhododendrons en onder hagen...na een jaar was het verdwenen!

• Author

Je schrijft dat je het blad weghaalt na de winter,

Welnu ik had destijds ook heel veel eikenblad...ik maakte dat klein met de grasmaaier en gebruikte dit als mulchlaag onder Rhododendrons en onder hagen...na een jaar was het verdwenen!

Ik heb geen rhododendrons, en het blad van de beukenhaag laat ik altijd eronder liggen. :)

Wanneer ik het eikenblad zou laten liggen in het voorjaar tussen de vaste planten, ligt er nog zo'n dik pakket dat de bloembollen,vaste planten er moeite mee hebben om erdoor te komen, en kans op rotting.

Op het gras verwijder ik het blad wel in de herfst.

Eikenblad komt ook niet op de composthoop, proces van verteren duurt veel te lang

Op dat verteren kun je zelf ook invloed uitoefenen...